Komputery sterowane gestem i mimiką

Era machania
Żegnajcie, myszko i klawiaturo. Intel ogłasza świt nowej ery sterowania komputerami – gestem dłoni, grymasem, wzrokiem, słowem. Co możemy zyskać?
Pracowniczka Intela podczas pokazu sterowania gestem grą komputerową.
Britta Pedersen/Picture-Alliance/DPA/AP Images/EAST NEWS

Pracowniczka Intela podczas pokazu sterowania gestem grą komputerową.

Szef działu interfejsów naturalnych w Intelu prezentuje rozmiary urządzenia pozwalającego na zarządzanie komputerem poprzez gest ręki.
Bob Riha jr./Intel

Szef działu interfejsów naturalnych w Intelu prezentuje rozmiary urządzenia pozwalającego na zarządzanie komputerem poprzez gest ręki.

Witam się, wyciągając przed siebie dłoń. Nie do uścisku – komputer nie jest przecież (jeszcze) do tego zdolny – ale po to, by dostrzegły ją kamery. Są zaprogramowane tak, by reagować na ten pięciopalczasty kształt jak tresowany pies na gwizdnięcie. Już po chwili maszyna uznaje mnie za swojego pana i jest gotowa bezzwłocznie wykonywać rozkazy. Można by rzec: na skinienie palca. Dosłownie.

To prezentacja nowej technologii na niedawnych targach elektroniki konsumenckiej CES w Las Vegas. Choć rzecz może się kojarzyć bardziej z kinem SF. W filmie „Johnny Mnemonic” (1995 r.) grany przez Keanu Reevesa tytułowy bohater sterował komputerem ruchami dłoni w powietrzu, przesuwając elementy umieszczone w trójwymiarowej przestrzeni wirtualnej. W także opartym na prozie Philipa K. Dicka „Raporcie mniejszości” (2002 r.) protagonista – w tej roli Tom Cruise – wydawał komendy podobnymi gestami. Przesuwał holograficzne zdjęcia, aktywował funkcje. Widz doskonale rozumie znaczenie tych scen, bo każdy z nas w podobny sposób wchodzi w interakcję ze światem. Gesty dłoni mają charakter organiczny. Zupełnie naturalne wydaje się zatem, że futurolodzy popkultury tak właśnie widzą przyszłość interfejsów człowiek-komputer. Teraz ich wizje mają się stać nowym powszechnym standardem.

Magia gestów

Na pokazie sterowanie dłonią odbywa się z zaskakującą precyzją. Pierwszy program – na zachętę – to prosta gra: muszę bezpiecznie przeprowadzić rysunkowych hoplitów przez pełną przeszkód i zagrożeń planszę. Niczym w teatrze cieni, buduję z dłoni kładkę nad przepaścią, gwałtownym ruchem przerzucam podopiecznych na drugi brzeg, osłaniam palcami niczym tarczą. Wszystko to robię intuicyjnie, w sposób naturalny, odruchowy.

To tylko zabawa, ale daje przedsmak możliwości, jakie już wkrótce, zgodnie z obietnicami Intela, firmy znanej dotąd głównie z produkcji procesorów komputerowych, będą w zasięgu każdego.

Śledzący moją dłoń komputer to niepozorny notebook, bynajmniej nie z najwyższej półki. Od tradycyjnych, pokrewnych mu konstrukcji odróżnia się duetem wbudowanych kamer, łypiących na mnie znad ekranu. Jedna to zwykły obiektyw, postrzegający świat w paśmie widzialnym przez człowieka, w rozdzielczości Full HD (1920 x 1080). Druga to sensor podczerwieni, dzięki zdolności do precyzyjnego pomiaru głębi skuteczny w rozpoznawaniu kształtów brył. Duet ten potrafi z dużą dokładnością skanować obiekty w polu widzenia i tworzyć trójwymiarowe mapy obserwowanej przestrzeni, a przy tym równolegle rejestrować obraz w sposób tradycyjny, „płaski”, na przykład na potrzeby pogawędki przez Skype’a.

Atuty takiego rozwiązania są liczne, dziś trudno byłoby przewidzieć wszelkie możliwe zastosowania. Pośrednik sprzedaży mieszkań mógłby, po sfotografowaniu lokalu, umożliwić zainteresowanym zwiedzanie jego trójwymiarowego modelu. Rzeźbiarz lub projektant, jak przekonuje w prezentacyjnym filmie Intel, gestami dłoni formować nowe dzieło – via jego trójwymiarowy model, wyświetlany na ekranie komputera. Tworzone są już programy edukacyjne, angażujące dziecko w naukę poprzez zabawę. Uczone alfabetu maluchy ruchem dłoni przesuwają wyświetlany na ekranie koszyk pod gałązkę z rosnącą nań właściwą literką, aby wpadła do środka niczym dojrzała gruszka. To dla nich o wiele łatwiejsze niż używanie myszki lub gładzika, bo odruchowe, niewymagające uciążliwych ćwiczeń.

 

Czytaj także

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną