Ludzie i style

Cel: dziel

Architektura miejskich barier

Nowa warszawska wiata przystankowa ze specjalnie zwężoną, niewygodną ławką. Nowa warszawska wiata przystankowa ze specjalnie zwężoną, niewygodną ławką. Wojtek Łaski / EAST NEWS
Dlaczego nowe warszawskie przystanki mają wąskie ławki? Żeby nie spali na nich bezdomni. Architektura coraz częściej, zamiast znosić bariery, specjalnie je tworzy.
Kolce uniemożliwiające koczowanie bezdomnym na Regent Street w Londynie.Guy Corbishley/Alamy/BEW Kolce uniemożliwiające koczowanie bezdomnym na Regent Street w Londynie.

W latach 30. w Stanach Zjednoczonych odpowiedzialny za planowanie przestrzenne Robert Moses projektował drogi ekspresowe na Long Island. Nic ich na starych fotografiach nie wyróżnia. Wiadukty zostały jednak specjalnie zawieszone nisko, więc bez problemu mogły pod nimi przejechać tylko samochody osobowe, należące do wyższej klasy społecznej. Nowojorskie autobusy z biedniejszą, przeważnie czarnoskórą, ludnością musiały się kierować w weekendy na inne, publiczne plaże.

Od tego czasu, ze szczególnym nasileniem w latach 90.

Polityka 16.2015 (3005) z dnia 14.04.2015; Ludzie i style; s. 96
Oryginalny tytuł tekstu: "Cel: dziel"
Reklama
Ilustracja. Osoby czytające Politykę na różnych nośnikach.

Dołącz do nas!

Będziesz mógł czytać wszystkie teksty autorów „Polityki”.

Subskrybuję

Jesteś już prenumeratorem?

Zaloguj się >