Ludzie i style

Najgłośniejsze kampanie społeczne na rzecz osób homoseksualnych

W czerwcu ulicami Warszawy przechodzi Parada Równości. Tymczasem w Indiach właśnie opublikowano spot, który nakłania do zrównania praw osób homo- i heteroseksualnych.

Polska Parada Równości maszeruje już po raz 15. Okoliczności są szczególne – Sejm niedawno przesunął prace nad projektem o związkach partnerskich na (według zapewnień Ewy Kopacz) kolejną kadencję. W Irlandii tymczasem mieszkańcy opowiedzieli się w referendum za legalizacją małżeństw homoseksualnych. Co napawa optymizmem i wybraną część polskiej opinii publicznej.

Działacze LGBT walczą o swoje prawa różnymi sposobami. Naciskając na polityków, ale też wpływając na opinię publiczną poprzez akcje społeczne, kampanie i spoty. Karierę w sieci robi właśnie reklama przygotowana przez agencję Ogilvy&NMother z Bangalore, jednego z największych indyjskich miast. Co ciekawe, agencja zajmuje się głównie modą, ale wspiera wszelkie działania na rzecz równości.

W samych Indiach akty homoseksualne podlegają karze, a temat orientacji seksualnej wciąż należy do sfery tabu. Trudno ocenić, czy reklama (niżej) coś zmieni, ale jest szeroko dyskutowana w mediach na całym świecie. Prezentujemy ten i 10 innych przykładów kampanii na rzecz osób homoseksualnych. W tym jeden polski.

1. Indie

„Wizyta” to jeden z pierwszych spotów promujących równość w tym rejonie świata. „Chcieliśmy uniknąć stereotypów na temat osób homoseksualnych, dlatego żadna z bohaterek nie jest bardziej »kobieca« czy »męska« od drugiej. Mamy nadzieję, że dodamy otuchy tym, którzy zechcą powiedzieć o sobie rodzicom” – tłumaczy Avishek Ghosh, jedna z producentek filmu.

2. Chiny

Kampania przygotowana przez China LGBT Awareness Campaign przy okazji tegorocznego Święta Zakochanych. Jej celem było nakłanianie do coming-outu, czyli wyjawienia prawdy o swojej orientacji.

Według danych rzeczonej organizacji w Chinach żyje 30 mln nieujawnionych gejów i lesbijek. Tekst towarzyszący fotografiom brzmiał: „Miłość nie jest wyborem. Nie wybraliśmy bycia homoseksualistami. Po prostu nimi jesteśmy. Szczęśliwie świat jest wystarczająco duży, żeby pomieścić nas wszystkich”. 

.mat. pr..

3. USA

Za kampanię odpowiada amerykańskie stowarzyszenie Evangelicals for Marriage Equality. Premierę miała we wrześniu 2014 r. Richard Cizik, jeden z autorów akcji, zrezygnował ze stanowiska wiceprezydenta National Association of Evangelicals ze względu na stosunek organizacji do związków partnerskich.

Tekst głosi: „Setki wersów w Biblii mówi o miłości. Żaden nie definiuje, czym jest małżeństwo”.

.mat. pr..

4. Rosja

W reakcji na antygejowskie prawo przyjęte w listopadzie 2013 r. przez Dumę kilka zagranicznych marek postanowiło wyrazić swoje poparcie dla rosyjskiej społeczności LGBT. Jednym z ważniejszych przykładów jest bielizna szwedzkiej marki Björn Borg, która uruchomiła rosyjską wersję swojej strony internetowej oraz wykupiła całostronicowe reklamy w „Moscow Times”.

.mat. pr..

5. Wielka Brytania

Kampanię przeprowadzono w 2012 r. w tysiącu londyńskich autobusów. Zorganizowała ją działająca na rzecz praw osób homoseksualnych organizacja Stonewall. Hasłem przewodnim były słowa: „Some people are gay. Get over it!” („Niektórzy ludzie są homo. Pogódź się z tym!”).

Akcja wywołała duży odzew społeczny. Powstała nawet chrześcijańska antykampania: na londyńskich autobusach miały pojawić się napisy: „Not gay! Ex-gay, post-gay and proud. Get over it!” („Nie homo! Ex-homo, post-homo i dumny. Pokonaj to!”). Została jednak zablokowana przez burmistrza Londynu. 

.mat. pr..

6. Niemcy

Niemiecka wersja magazynu dla mężczyzn „GQ” uruchomiła w grudniu 2013 r. kampanię przeciwko homofobii. Na zdjęciach wystąpili całujący się znani Niemcy: aktorzy Ken Duken i Kostja Ullmann, raperzy Moses Pelham i Thomas D, siatkarz Julius Brink, wokalista Herbert Grönemeyet, i zespoły Fettes Brot i Revolverheld. 

.mat. pr..

7. Czechy

Rok 2002, kampania społeczna w Czechach. Tłumaczenie napisu: „Niektórym pomoże, nikomu nie zaszkodzi. Prawo o związkach partnerskich”. Od 1 lipca 2006 r. takie prawo w Republice Czeskiej już obowiązuje.

.mat. pr..

8. Szkocja

„Ciii! Cisza pomaga homofobii” – główne hasło kampanii i działań edukacyjnych zorganizowanych przez LGBT Youth Scotland w latach 2014–2015. Celem akcji jest zachęcenie do przeciwstawiania się wszystkim przejawom homo- i transfobii w życiu społecznym.

9. USA (ponownie)

W 2013 r. College Humor udostępniło film zatytułowany „Gay Men Will Marry Your Girlfriends”, który był satyrycznym komentarzem na temat równości małżeńskiej. Opiera się bowiem na założeniu, że geje i kobiety tworzą „szczególną relację”, a homoseksualni bohaterowie filmu twierdzą, że będą nawet lepszymi partnerami dla dziewczyn, bo mają dostęp do ich najbardziej intymnych sekretów.

10. Australia

Akcja zorganizowana przez GetUp!Australia, która jest niezależną, oddolną organizacja zrzeszającą Australijczyków, którzy chcą zwrócić uwagę politykom i rządowi na ważne społecznie kwestie. W tym na prawa osób homoseksualnych.

11. Polska

Spot przygotowany przez Kampanię Przeciw Homofobii i Partnerstwo dla Związków. To pierwsza w polskiej telewizji kampania społeczna dotycząca osób homoseksualnych i związków partnerskich.

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Dramat dzieci z wrodzonymi wadami

Co roku rodzi się ponad 2 tys. dzieci z głębokimi wadami. Ich rodziców czasem trzeba zastąpić lub im pomóc. Lecz nie ma kto tego zrobić.

Agnieszka Sowa
01.11.2016
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną