Small talk to za mało
Dlaczego warto sprawdzać kompetencje językowe pracowników?
Znajomość języków obcych przestaje być dziś umiejętnością wyjątkową, a staje się czymś powszechnym, wręcz koniecznym warunkiem sukcesu na rynku pracy. Tak jak posiadanie dobrego dyplomu. Władanie językami obcymi otwiera nowe możliwości rozwoju osobistego, rozwija zdolności komunikacyjne, zwiększa szanse zatrudnienia. Szczególnie ważna jest znajomość angielskiego, wręcz niezbędnego do komunikowania się w coraz bardziej zróżnicowanym pod względem narodowościowym środowisku biznesu. Dlatego tak istotne jest, aby zdawać sobie sprawę z wpływu kompetencji językowych nie tylko na szanse znalezienia zatrudnienia, ale przede wszystkim na sukces firmy, także finansowy.
Z ziemi polskiej w świat
Pracodawcy coraz częściej nie tylko oczekują znajomości języka obcego w sensie deklaratywnym, ale chcą też ich potwierdzenia, co pozwala im uniknąć później przykrych i kosztowych niespodzianek. Stąd coraz nowocześniejsze i coraz bardziej złożone metody precyzyjnego sprawdzania językowych kompetencji nie tylko na etapie rekrutacji, ale i rozwoju zawodowego.
W Polsce funkcjonuje ponad 60 firm z rodzimym kapitałem, które rozszerzyły swoją działalność poza kraj i odnoszą w tym znaczące sukcesy. Są to zarówno tak duzi gracze jak KGHM czy PKN Orlen, jak i mniejsze przedsiębiorstwa, takie jak autobusowy Solaris, kosmetyczny Inglot czy kolejowa Pesa. Według Głównego Urzędu Statystycznego polskie firmy z każdym rokiem zarabiają coraz więcej nie tylko dzięki sprzedaży swych towarów za granicę, ale też na lokowaniu tam produkcji czy uruchamiania działalności.
Angielski jest jednym z najbardziej popularnych języków świata – posługuje się nim prawie dwa miliardy ludzi, choć jedynie dla niespełna 400 milionów to język ojczysty. W Unii Europejskiej to zdecydowany lider pod względem odsetka osób, które go używają – włada nim 38 procent mieszkańców wspólnoty.