Przejdź do treści
Michał Zaczyński
Michał Zaczyński
26 lutego 2019
Fotoreportaże

Ostatni Kaiser

Karl Lagerfeld – ostatni cesarz mody

26 lutego 2019
Karl z modelką Ines de la Fressange, początek lat 80. XX w. Karl z modelką Ines de la Fressange, początek lat 80. XX w. Pierre Vauthey/Sygma / Getty Images
„W młodości chciałem być karykaturzystą. A skończyłem jako karykatura” – powiedział kiedyś Karl Lagerfeld. Kokiet i efekciarz. Ale człowiek niezwykle ważny, nie tylko dla świata mody.

Mimo że medialne doniesienia po śmierci Lagerfelda ocierają się chwilami o groteskę – najnowsze: jego nieutulona w żalu ukochana kotka Choupette wystosowała oświadczenie, w którym zwie go tatusiem – nie przesłania to ogromnego dorobku, który po sobie zostawił. A świat mody pogrążony jest w autentycznej żałobie.

Brzmi jak banał, ale pokazy Chanel, marki, którą Lagerfeld kierował ponad trzy dekady, rzeczywiście były najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem paryskich fashion weeków. Przyćmiewały konkurencję skalą, budżetem i scenografią. Nie że szczególnie oryginalną, przeciwnie: wręcz banalną. Zrealizowaną jednak z niespotykanym rozmachem. Wnętrza swojego ulubionego Grand Palais Karl potrafił zamienić we francuski ogród z romantycznymi alejkami wokół fontann czy w stację kosmiczną ze startującą rakietą. Bywało, że budował lotniczy terminal albo inscenizował galerię sztuki współczesnej. Te swoiste imprezy tematyczne dopracowywał w najdrobniejszych szczegółach. Jeśli odtwarzał supermarket, modelki szły między regałami z tysiącem wyprodukowanych na potrzeby pokazu dóbr, sygnowanych logo marki. Były zatem zgrzewki wody mineralnej Chanel, półki majonezu Chanel, jajka ze stemplem Chanel, pieczywo tostowe, proszki, miotły – wszystko, co znaleźlibyśmy w typowym sklepie. Tyle że nie na sprzedaż, z wyjątkiem biżuteryjnych modeli klasycznych metalowych koszyków, jakie pamiętamy z dawnych samów. Ostatni pokaz pret-à-porter z kolei scenografią przeniósł gości nad morze. Oglądali go ze stopami w piasku; były prawdziwe fale i plaża, molo, drewniany pomost, budka ratowników i drgające na wietrze grzywy traw.

Z ukochaną kotką Choupette.ArchiwumZ ukochaną kotką Choupette.

A mowa tylko o pokazach w Paryżu, bo kolekcje cruise (wakacyjne) i metiers d’art (w hołdzie tradycyjnemu rzemiosłu) z podobną pompą prezentował też za granicą, od Bangkoku po Dallas.

Polityka 9.2019 (3200) z dnia 26.02.2019; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Ostatni Kaiser"
  • Karl Lagerfeld
Michał Zaczyński

Michał Zaczyński

Dziennikarz lifestylowy, ekspert branży mody, autor popularnych podkastów i bloga michalzaczynski.com, wykładowca ASP w Łodzi.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.