Czy możemy mówić o polskim designie? Czy są charakterystyczne elementy, wyróżniające nas na tle innych narodów? Firmy przekonują, że trendy kreowane są przede wszystkim globalnie, ale każdy stara się zaadaptować je do potrzeb lokalnych. – Myślę, że trudno mówić o stylistycznej odrębności polskiego wzornictwa. Ale warto zwrócić uwagę na to, co charakteryzuje polskich projektantów. To ogromna zaradność, sprytne projektowanie, korzystanie z lokalnych zasobów. Kiedyś było ono koniecznością z powodu braku dostępu do wielu materiałów i chronicznych deficytów na rynku. Dzisiaj te doświadczenia procentują i wyróżniają nas na tle innych – opowiada Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival. – Ja studiowałem w Poznaniu. Mogę powiedzieć, że projektanci wywodzący się z Polski są przygotowani wszechstronnie i cenieni na świecie, między innymi za swój etos pracy – dodaje Kuba Blimel, projektant znanej duńskiej firmy Ecco.
Zdaniem ekspertów polskie firmy muszą współpracować z polskimi designerami, jeśli chcą się rozwijać. Z pewnością duży udział lokalnego projektowania świadczy o sukcesie gospodarczym. – Przez wiele lat polskie firmy jubilerskie kupowały gotowe projekty na targach. Na szczęście dzisiaj jest inaczej. Pandemia na pewno przyczyniła się do tego, że jeszcze bardziej niż wcześniej cenimy indywidualizm, a lokalne rynki są coraz ważniejsze – ocenia Magda Dąbrowska, projektantka biżuterii Yes. Dzisiaj wiele marek korzysta ze swojego doświadczenia. – Nasza firma została założona w 1977 r. Początkowo problemem był dostęp do różnych surowców. Jednak przy ograniczonych zasobach udawało się tworzyć coś pięknego i wyjątkowego. Dzisiaj już nie mamy takich ograniczeń i możemy dowolnie projektować biżuterię według wizji naszych twórców – opowiada Michał Stawecki, dyrektor marketingu w Aparcie.