Ludzie i style

W poszukiwaniu naszego stylu

Uczestnicy debaty: Tomasz Rudkiewicz, projektant, dyrektor artystyczny Studia Projektowego NC.ART, Paweł Rydz, dyrektor marketingu Grupy Amica, Paulina Shacalis, projektantka Studia Omnires, Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival, Magda Dąbrowska, projektantka biżuterii Yes, Kuba Blimel, projektant znanej duńskiej firmy Ecco, Michał Stawecki, dyrektor marketingu w Aparcie, oraz Mikołaj Wierszyłłowski, projektant mebli, architekt. Uczestnicy debaty: Tomasz Rudkiewicz, projektant, dyrektor artystyczny Studia Projektowego NC.ART, Paweł Rydz, dyrektor marketingu Grupy Amica, Paulina Shacalis, projektantka Studia Omnires, Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival, Magda Dąbrowska, projektantka biżuterii Yes, Kuba Blimel, projektant znanej duńskiej firmy Ecco, Michał Stawecki, dyrektor marketingu w Aparcie, oraz Mikołaj Wierszyłłowski, projektant mebli, architekt. materiały prasowe
Chociaż jeszcze nie możemy pochwalić się charakterystycznym polskim designem, mamy już świetnych projektantów i firmy, które chętnie z nimi współpracują. Przybywa również klientów, którzy cenią wzornictwo nie tylko dobre, ale i zrównoważone.

Czy możemy mówić o polskim designie? Czy są charakterystyczne elementy, wyróżniające nas na tle innych narodów? Firmy przekonują, że trendy kreowane są przede wszystkim globalnie, ale każdy stara się zaadaptować je do potrzeb lokalnych. – Myślę, że trudno mówić o stylistycznej odrębności polskiego wzornictwa. Ale warto zwrócić uwagę na to, co charakteryzuje polskich projektantów. To ogromna zaradność, sprytne projektowanie, korzystanie z lokalnych zasobów. Kiedyś było ono koniecznością z powodu braku dostępu do wielu materiałów i chronicznych deficytów na rynku. Dzisiaj te doświadczenia procentują i wyróżniają nas na tle innych – opowiada Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival. – Ja studiowałem w Poznaniu. Mogę powiedzieć, że projektanci wywodzący się z Polski są przygotowani wszechstronnie i cenieni na świecie, między innymi za swój etos pracy – dodaje Kuba Blimel, projektant znanej duńskiej firmy Ecco.

Zdaniem ekspertów polskie firmy muszą współpracować z polskimi designerami, jeśli chcą się rozwijać. Z pewnością duży udział lokalnego projektowania świadczy o sukcesie gospodarczym. – Przez wiele lat polskie firmy jubilerskie kupowały gotowe projekty na targach. Na szczęście dzisiaj jest inaczej. Pandemia na pewno przyczyniła się do tego, że jeszcze bardziej niż wcześniej cenimy indywidualizm, a lokalne rynki są coraz ważniejsze – ocenia Magda Dąbrowska, projektantka biżuterii Yes. Dzisiaj wiele marek korzysta ze swojego doświadczenia. – Nasza firma została założona w 1977 r. Początkowo problemem był dostęp do różnych surowców. Jednak przy ograniczonych zasobach udawało się tworzyć coś pięknego i wyjątkowego. Dzisiaj już nie mamy takich ograniczeń i możemy dowolnie projektować biżuterię według wizji naszych twórców – opowiada Michał Stawecki, dyrektor marketingu w Aparcie.

Polityka 51.2021 (3343) z dnia 14.12.2021; Debata; s. 62
Reklama