Ludzie i style

Influ tu, influ tam

Influ tu, influ tam. I rajtki. Objaśniamy nowe słowa

Słowo influencer lub influencerka już nie jest potrzebne. Wystarczy influ. Słowo influencer lub influencerka już nie jest potrzebne. Wystarczy influ. Shutterstock
Influ to nieco młodsza, skrócona wersja terminu, która powstała z wygody.

Nieźle już znamy figurę influencera. Ale w czasach, gdy jednym z hitów wakacji jest utwór z frazą „5 influencerek w łóżku, wreszcie nie jestem sam” (Zeamsone, „5 influencerek”), można uznać, że zjawisko doczekało się pewnej eskalacji. Słowniki PWN posiłkują się na razie definicją jednego z uczestników plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku sprzed sześciu lat: „Osoba, która zdobyła popularność w internecie i korzysta ze swojej sławy, wpływając na swoich widzów/czytelników”. W praktyce ten wpływ oznacza głównie reklamowanie różnego typu produktów i usług w mediach społecznościowych.

Influ to nieco młodsza, skrócona wersja terminu, która powstała z wygody. Ma identyczny rodzaj męski i żeński. I przydaje się samym influencerom, gdy trzeba odnotować np. uciążliwą zmianę zasad (grożącą im likwidacją konta) w jakimś serwisie społecznościowym: „Patrzcie, jakaś dziwna akcja. Sporo influ dziś spadło z rowerka tak jak ja”. Albo kiedy fani komentują na Twitterze zachowanie influencerki na niedawnym warszawskim koncercie Harry’ego Stylesa: „Gdzieś mi się przewinęło, jak jakaś influ (chyba????) wrzucała z trybun nagranie osób bawiących się na płycie i wyśmiewała to, co robią”. Co ciekawe, o ile influencer jest produktem globalnym, influ wydaje się tworem krajowym.

Inne nowe formy sygnalizują postępującą specjalizację w influencerskiej profesji. Jest np. „kidfluencer”, czyli wpływowe dziecko, na którego karierę wpływają na co dzień rodzice. No i wreszcie „deinfluencer”, czyli ktoś, kto zamiast doradzać zakupy – odradza je. Bo produkt uważa za nieskuteczny lub szkodliwy albo dlatego, że ciągłe kupowanie ma zły wpływ na świat. Ta nowa tendencja przemknęła ostatnio przez TikToka i Instagram, a odnotowywał ją m.

Polityka 31.2023 (3424) z dnia 25.07.2023; Ludzie i Style; s. 93
Oryginalny tytuł tekstu: "Influ tu, influ tam"
Reklama