Jak powstał kosmos?

Odcisk z początku świata
Świat obiegła właśnie informacja o znalezieniu śladów fal grawitacyjnych. Jeśli to doniesienie się potwierdzi – mamy do czynienia z jednym z najdonioślejszych odkryć w fizyce.
Alan Guth. W 1980 r. sformułował teorię inflacji, chociaż już wcześniej kosmologowie rosyjscy przewidywali możliwość przyspieszonej ekspansji bardzo wczesnego wszechświata.
Rick Friedman/Corbis

Wiem, jak powstał Wszechświat – te słowa wypowiedział w środku wiosennej nocy 1981 r. do swojej obudzonej ze snu żony Andriej Linde – rosyjski astrofizyk i jeden z twórców tzw. nowej teorii inflacji. Linde chyba rzeczywiście wiedział, co mówi, bo jego intuicje i badania otrzymały silne wsparcie. Kilka dni temu portale naukowe na całym świecie podały niezwykłą wiadomość: astrofizycy z radioteleskopu działającego na biegunie południowym donieśli o odkryciu śladów fal grawitacyjnych w mikrofalowym promieniowaniu tła, zwanym inaczej promieniowaniem reliktowym.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.