Surfowanie na Tytanie

Niezwykłe odkrycia sondy Cassini

Jeden z 22 przelotów sondy Cassini nad pułapem chmur Saturna Jeden z 22 przelotów sondy Cassini nad pułapem chmur Saturna JPL Caltech / NASA
W dziejach badań kosmosu nie było wyprawy, która dokonałaby tak wielu niezwykłych odkryć. Misja sondy Cassini-Huygens do układu Saturna dobiega końca.
Pomarańczowe zabarwienie Tytana wynika ze składu chemicznego, tworzy ją bowiem głownie azot pomieszany z etanem i acetylenem.JPL Caltech/Space Science Institute/NASA Pomarańczowe zabarwienie Tytana wynika ze składu chemicznego, tworzy ją bowiem głownie azot pomieszany z etanem i acetylenem.

Czy rzeczywiście dałoby się surfować na Tytanie, największym księżycu Saturna? Teoretycznie tak, ponieważ Tytan jest drugim, po Ziemi, ciałem w Układzie Słonecznym, na którym istnieją płynne morza i jeziora, i wieją wiatry – a więc na powierzchniach tych zbiorników tworzą się fale. A poza tym chmury szybko przemieszczają się po tamtejszym niebie, padają deszcze, zrywają się burze, meandrują rzeki, pory roku następują jedna po drugiej. Poza Ziemią nie ma drugiego takiego ciała w całym naszym Układzie.

Polityka 37.2017 (3127) z dnia 12.09.2017; Nauka; s. 56
Oryginalny tytuł tekstu: "Surfowanie na Tytanie"

Wielki Janusz Gajos. Mówi, a ludzie go słuchają

Kluczowe postaci w „Klerze” i „Kamerdynerze”, do tego kilka ról w Teatrze Narodowym i kolejne filmy w przygotowaniu. Od Janusza Gajosa zależy dziś w polskiej kulturze więcej niż kiedykolwiek.

Aneta Kyzioł