Surfowanie na Tytanie

Niezwykłe odkrycia sondy Cassini

Jeden z 22 przelotów sondy Cassini nad pułapem chmur Saturna Jeden z 22 przelotów sondy Cassini nad pułapem chmur Saturna JPL Caltech / NASA
W dziejach badań kosmosu nie było wyprawy, która dokonałaby tak wielu niezwykłych odkryć. Misja sondy Cassini-Huygens do układu Saturna dobiega końca.
Pomarańczowe zabarwienie Tytana wynika ze składu chemicznego, tworzy ją bowiem głownie azot pomieszany z etanem i acetylenem.JPL Caltech/Space Science Institute/NASA Pomarańczowe zabarwienie Tytana wynika ze składu chemicznego, tworzy ją bowiem głownie azot pomieszany z etanem i acetylenem.

Czy rzeczywiście dałoby się surfować na Tytanie, największym księżycu Saturna? Teoretycznie tak, ponieważ Tytan jest drugim, po Ziemi, ciałem w Układzie Słonecznym, na którym istnieją płynne morza i jeziora, i wieją wiatry – a więc na powierzchniach tych zbiorników tworzą się fale. A poza tym chmury szybko przemieszczają się po tamtejszym niebie, padają deszcze, zrywają się burze, meandrują rzeki, pory roku następują jedna po drugiej. Poza Ziemią nie ma drugiego takiego ciała w całym naszym Układzie.

Polityka 37.2017 (3127) z dnia 12.09.2017; Nauka ; s. 56
Oryginalny tytuł tekstu: "Surfowanie na Tytanie"

Fotoreportaże

Indyjska tragedia: kto zawinił

Hindusi żyją w kraju, który każdego dnia odsłania całe piękno i nędzę istnienia. Niczego nie ukrywa – teraz w pandemii również własnej śmierci.

Paulina Wilk