Żyjemy w wieku ignorancji

Handlarze zwątpienia
XXI w. ma wszelkie dane, by stać się wiekiem ignorancji. Rozwijają się wymyślne techniki szerzenia i wpajania niewiedzy.
Badania nad kłamstwami przemysłu tytoniowego doprowadziły Roberta Proctora do studiów nad celowym sianiem wątpliwości.
Wikipedia CC BY 4.0

Badania nad kłamstwami przemysłu tytoniowego doprowadziły Roberta Proctora do studiów nad celowym sianiem wątpliwości.

W 1969 r. zarząd firmy Brown&Williamson, jednego z największych producentów tytoniu w USA, polecił opracować memorandum na temat sposobów walki z „lobby antynikotynowym”. Wśród licznych strategii, jakie obmyślili autorzy dokumentu, na uwagę zasługuje następujące zdanie: „Wątpliwość jest naszym produktem. Jako niezbędne źródło wszelkiej kontrowersji, pozwala ona stawić czoła faktom, które nie utrwaliły się jeszcze w głowach opinii publicznej”.

Gdy memorandum zostało ujawnione przez media, wywołało ogólnonarodową dyskusję na temat odpowiedzialności koncernów tytoniowych (tzw.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną