Sekrety między gwiazdami

Sekrety gwiazd

Mapa nieba obrazująca dane zebrane przez satelitę Gaia. Dwa jasne obiekty w jej dolnym prawym kwadrancie to sąsiadujące z naszą Galaktyka Obłoki Magellana. Mapa nieba obrazująca dane zebrane przez satelitę Gaia. Dwa jasne obiekty w jej dolnym prawym kwadrancie to sąsiadujące z naszą Galaktyka Obłoki Magellana. AN
Nasza Galaktyka zazdrośnie strzeże swoich tajemnic. A jeżeli któreś pozwala odkrywać, to bardzo powoli.
Nasza Galaktyka widziana z góry.AN Nasza Galaktyka widziana z góry.

Mieszkamy na otoczonej mrokiem wielkiej wyspie świecącej materii, która jeszcze sto lat temu była dla nas całym wszechświatem. O tym, że jest tylko jednym z wielu podobnych obiektów porozdzielanych milionami lat świetlnych próżni, dowiedzieliśmy się dopiero w 1923 r. Tego przełomowego odkrycia, ustępującego znaczeniem tylko przewrotowi kopernikańskiemu, dokonał Edwin Hubble, który pracował wówczas w obserwatorium na Mount Wilson w pobliżu Los Angeles.

W badanej współcześnie części kosmosu znajduje się kilkaset miliardów podobnych wysp, nazywanych w astronomii galaktykami.

Polityka 51.2019 (3241) z dnia 17.12.2019; Nauka; s. 111
Oryginalny tytuł tekstu: "Sekrety między gwiazdami"

Kawiarnia literacka: Jerzy Pilch, Kinga Strzelecka

Polska to nie jest kraj, w którym wypada mówić, że 500 plus nie należy się wszystkim.

Jerzy Pilch, Kinga Strzelecka