Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Nauka

Szczepienia przeciw covid-19 przyniosły spektakularny efekt

Oczekujący w kolejce po preparat na covid-19 w mobilnym punkcie szczepień w Abidżanie, Wybrzeże Kości Słoniowej, wrzesień 2021 r. Oczekujący w kolejce po preparat na covid-19 w mobilnym punkcie szczepień w Abidżanie, Wybrzeże Kości Słoniowej, wrzesień 2021 r. Luc Gnago / Reuters / Forum
Tylko w ubiegłym roku szczepienia przeciw covid uratowały przed zgonem niemal 20 mln osób. A gdyby nie nacjonalizm szczepionkowy, efekt ten byłby jeszcze bardziej niesamowity.

W pierwszym roku globalnej akcji szczepień podano 9,1 mld dawek preparatów różnego typu. Było ich wiele, ale największą rolę odegrały szczepionki mRNA i wektorowe, a także te opracowane w tradycyjny sposób i wykorzystujące zabitego koronawirusa. Najwięcej osób otrzymało tzw. szczepionkę oksfordzką, produkowaną przez koncern AstraZeneca. Warto wspomnieć, że był to jedyny preparat, który dystrybuowano w ubiegłym roku bez jakiegokolwiek zysku. Był też pierwszym, który dołączył do programu COVAX, międzynarodowego humanitarnego projektu dostarczania szczepionek na covid do krajów uboższych. Istotną rolę odegrał również chiński CoronaVac, stosowany przede wszystkim w krajach azjatyckich i Ameryki Południowej. Trzecia najczęściej stosowana w 2021 r. była szczepionka mRNA opracowana przez BioNTech we współpracy z koncernem Pfizer.

Jaki rezultat to przyniosło? Na to pytanie dobrze odpowiadają wyniki starannego modelowania matematycznego brytyjskich badaczy, które opublikowano na łamach „The Lancet Infectious Diseases” – tylko w 2021 r. szczepienia zmniejszyły śmiertelność z powodu covid o dwie trzecie. Uratowano, bagatela, 19 mln 800 tys. osób. To mniej więcej tyle, ile wynosi połowa populacji Polski. Większy efekt prewencji zgonów zaobserwowano w regionach rozwiniętych. Wiąże się to z lepszym dostępem do szczepionek, sprawniejszą organizacją dystrybucji i oparciem ich w większej mierze na najskuteczniejszych preparatach mRNA.

Wymierne oszczędności

Niemal 20 mln uratowanych istnień powinno robić wrażenie.

Reklama