Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Debiut Zuckerberga

Walki o Internet

Włamanie na profil Zuckerberga to część kampanii mającej pokazać, jak słabo Facebook zabezpiecza treści swoich użytkowników. Włamanie na profil Zuckerberga to część kampanii mającej pokazać, jak słabo Facebook zabezpiecza treści swoich użytkowników. Mike Kepka / Corbis
Wskutek luki w oprogramowaniu na początku grudnia 2011 r. do sieci wyciekły prywatne zdjęcia Marka Zuckerberga, dostępne zwykle dla jego przyjaciół z Facebooka.

Na jednym z nich założyciel największego serwisu społecznościowego prezentuje zabitą kurę, ale poza tym występuje w normalnych okolicznościach: jedzie na tylnym siedzeniu samochodu ze szczeniakiem na kolanach, gotuje kolację ze swoją dziewczyną, wznosi toast z przyjaciółmi i rozdaje dzieciom słodycze z okazji Halloween. Kura też ma swoje wyjaśnienie: Zuckerberg wyznał kilka miesięcy temu, że je mięso tylko tych zwierząt, które sam zabił. W maju na jego profilu pojawił się wpis: „Właśnie zarżnąłem świnię i kozę”.

Włamanie na profil Zuckerberga to część kampanii mającej pokazać, jak słabo Facebook zabezpiecza treści swoich użytkowników. Obawy o prywatność są tym większe, że firma szykuje się do wejścia na giełdę, po którym dołączy do grona wielkich korporacji. Mimo kryzysu Facebook chce ustanowić nowy rekord debiutów giełdowych i zebrać z rynku 100 mld dol. Pierwszego dnia notowań co najmniej tysiąc pracowników firmy zostanie milionerami, a majątek samego Zuckerberga wzrośnie do 18 mld dol., czyli jednej trzeciej fortuny Billa Gatesa. Ale to nie Microsoft będzie głównym rywalem Facebooka – firma staje do walki z Amazonem, Google’em i Apple’em. Walki o Internet.

Każda z tych firm osiągnęła już globalny sukces w jednym z sektorów sieci, teraz każdy z gigantów chce wydrzeć rywalom ich części Internetu: Google uruchomił własny serwis społecznościowy, Amazon wprowadził kolorowy tablet na wzór iPada, Facebook buduje podobno własny smartfon, który ma konkurować z iPhonem. Jednocześnie na giełdzie debiutuje już kolejna generacja firm: producent gier internetowych Zynga czy organizator akcji sprzedaży grupowej Groupon. To jednak płotki w porównaniu z firmą Zuckerberga.

Polityka 01.2012 (2840) z dnia 03.01.2012; Rynki; s. 71
Oryginalny tytuł tekstu: "Debiut Zuckerberga"
Reklama