Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Turkolotem po Polsce

Kto kupi LOT

O tym, czy Turcy przejmą Lot, przekonamy się w najbliższych miesiącach. Tylko czy jest to partner wiarygodny finansowo? O tym, czy Turcy przejmą Lot, przekonamy się w najbliższych miesiącach. Tylko czy jest to partner wiarygodny finansowo? John MacDougall/AFP / East News
Minister skarbu znów szuka inwestora dla Lotu. Skoro Lufthansa już go nie chce, to może skuszą się Chińczycy albo Turcy? Mało znany w Polsce gigant znad Bosforu mógłby zapewnić Lotowi dobrą przyszłość, ale na swoich warunkach.
Polityka

Która linia oferuje największy wybór lotów z jednego miejsca w Europie? Amatorom zwiedzania świata na myśl przychodzą przede wszystkim Lufthansa we Frankfurcie, Air France w Paryżu i British Airways na londyńskim Heathrow. Tymczasem, jak wyliczył niedawno specjalistyczny portal Anna.aero, rekordzistą są operujące z lotniska w europejskiej części Stambułu Turkish Airlines: zawiozą nas bez międzylądowań i przesiadek w 172 miejsca na całym świecie. Na razie Polaków korzystających z usług tego przewoźnika jest niewielu, bo też nie traktował dotąd naszego kraju szczególnie. Co drugi dzień jego samoloty łączą Warszawę ze Stambułem, z portów regionalnych w Polsce Turkish w ogóle nie lata. Być może jednak to właśnie on stanie się nowym współwłaścicielem naszego narodowego przewoźnika.

W przeciwieństwie do wielu innych firm, które miały być zainteresowane Lotem, ale nigdy tego nie potwierdziły, Turcy nie ukrywają swoich zamiarów. W styczniu przyznali się, że rozmawiają z polskim Ministerstwem Skarbu na temat prywatyzacji. Na razie nie wiadomo, ile procent akcji miałyby kupić tureckie linie ani jak załatwiono by skomplikowane kwestie prawne. Turkish Airlines to przewoźnik spoza Unii, miałby więc spory kłopot, żeby formalnie przejąć pełną kontrolę nad Lotem. Jeśli nie zabraknie mu w tej sprawie determinacji, to pieniędzy tym bardziej.

Turkish Airlines to w ostatnich latach przykład niebywałego sukcesu. Już same liczby przemawiają do wyobraźni. W ubiegłym roku Turcy przewieźli ponad 32 mln pasażerów, dwa razy tyle co pięć lat wcześniej. W porównaniu z nimi Lot wypada blado nie tylko dlatego, że rocznie z jego usług korzysta zaledwie 4–5 mln osób, ale też z powodu wieloletniej stagnacji.

Polityka 07.2012 (2846) z dnia 15.02.2012; Rynek; s. 41
Oryginalny tytuł tekstu: "Turkolotem po Polsce"
Reklama