Rynek

Samochód transatlantycki

Transatlantycka strefa wolnego handlu

W USA obecnych jest kilku producentów z Europy wytwarzających głównie auta z górnej półki. W USA obecnych jest kilku producentów z Europy wytwarzających głównie auta z górnej półki. Christian Charisius / Reuters / Forum
Dwa największe mocarstwa gospodarcze świata, USA i Unia Europejska, chcą stworzyć transatlantycką strefę wolnego handlu. Muszą jednak pokonać ocean barier: odmiennych interesów gospodarczych, procedur, różnic prawnych i tradycji kulturowych. Motoryzacja jest dobrym tego przykładem.
Europejscy i amerykańscy producenci już nieraz apelowali o ujednolicenie wymagań technicznych i wzajemne uznawanie homologacji po obu stronach oceanu.Alessia Pierdomenico/Bloomberg/FPM Europejscy i amerykańscy producenci już nieraz apelowali o ujednolicenie wymagań technicznych i wzajemne uznawanie homologacji po obu stronach oceanu.

Politycy są pełni optymizmu. Barack Obama rozpoczynającym się negocjacjom z UE poświęcił obszerny fragment orędzia o stanie państwa. Przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso i prezydent Rady Europejskiej Herman Van Rompuy uznali negocjacje za wydarzenie przełomowe. Obie gospodarki to połowa PKB świata i trzecia część obrotów handlowych. Każdego dnia między obu brzegami Atlantyku przepływają towary i usługi o wartości 2,7 mld dol. Wzajemne inwestycje zagraniczne dają pracę 6,8 mln osób.

Polityka 13.2013 (2901) z dnia 26.03.2013; Rynek; s. 54
Oryginalny tytuł tekstu: "Samochód transatlantycki"

Czytaj także

Społeczeństwo

Adoptujemy zwierzęta, bo pełnią w naszych domach rolę wiecznych i wiernych dzieci

Gdy ruszamy na ratunek, aby ulżyć cierpiącemu stworzeniu, przede wszystkim chcemy pomóc samym sobie.

Elżbieta Turlej
26.11.2013