Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Zamknięty nie znaczy niedostępny

materiały prasowe
Kto planuje na dłużej zainwestować w fundusze, ten powinien przyjrzeć się także funduszom zamkniętym. Wbrew swojej nazwie nie są one dostępne tylko dla wąskiego kręgu wybranych.
materiały prasowe

Fundusze inwestycyjne zamknięte są na pewno mniej popularne od otwartych, bo też ich oferta na naszym rynku jest ograniczona. Jednak wiele osób w ogóle nie myśli o wyborze tej formy inwestowania, bo sądzi, że słowo „zamknięte” w nazwie wyklucza ich z grona klientów. Tymczasem wcale tak nie musi być. Fundusze zamknięte dzielą się bowiem na publiczne i niepubliczne. Te drugie rzeczywiście nie są reklamowane, a towarzystwa nimi zarządzające kierują taką ofertę do zamkniętego grona inwestorów, najczęściej osób bardzo zamożnych, korzystając na przykład z usług bankowości prywatnej (private banking) i gotowych ulokować w takim produkcie kilkaset tysięcy złotych.

Istnieje jednak również wiele funduszy zamkniętych publicznych, których oferta dostępna jest dla każdego zainteresowanego. Takie fundusze mogą być promowane tak samo jak otwarte, a słowo „zamknięte” w nazwie odnosi się nie do ich niedostępności, a raczej do sposobu sprzedaży i reguł działalności.

Klient z certyfikatem

Jaka jest najważniejsza różnica między funduszem otwartym a zamkniętym? W tym pierwszym nabywa się jednostki uczestnictwa. Można to zrobić najczęściej w każdy dzień giełdowy. Tak samo łatwo da się je odkupić. Tymczasem fundusz zamknięty ma nieco bardziej restrykcyjne zasady. Emituje on certyfikaty inwestycyjne, a nie jednostki uczestnictwa. Certyfikat można nabyć w czasie subskrypcji, trwającej zazwyczaj kilka tygodni. Gdy fundusz zamknięty rozpocznie działalność, będzie on wykupywał certyfikaty nie codziennie, a tylko w określonych momentach.

Zazwyczaj taka możliwość istnieje raz na kwartał. Wówczas również podawana jest do wiadomości aktualna wycena jednego certyfikatu, czyli można określić, ile fundusz zarobił lub stracił od poprzedniej wyceny.

Polityka 42.2013 (2929) z dnia 15.10.2013; Akcja partnerska; s. 42
Reklama