Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Zielony transport

Nowe rozwiązania logistyczne

Transport kolejowy wykonuje jedną piątą pracy przewozowej, reszta przypada na przewoźników samochodowych. Transport kolejowy wykonuje jedną piątą pracy przewozowej, reszta przypada na przewoźników samochodowych. Image Source / East News
Wymagania ekologii coraz częściej decydują o wyborze środka transportu i wymuszają na przewoźnikach inwestycje.

Przykładem mogą być przewozy intermodalne, wykorzystujące kilka rodzajów transportu. Ich popularność szybko rośnie: w pierwszym kwartale 2010 r. koleje w Polsce przewiozły niecałe 80 tys. kontenerów, natomiast w ostatnim kwartale 2013 r. blisko 180 tys. Kontenery trafiają z terminalu kolejowego do odbiorców na samochodowych naczepach. Zwiększony popyt na tego typu przewozy wymusił budowę nowych terminali. Zainwestowały w nie m.in. PCC Intermodal, PKP Cargo, Polzug, a nawet mała spółka w Łosośnej.

Stosunkowo nowym sposobem przewozów jest transport pociągami całych naczep. Od maja 2012 r. ERS Railways odprawiła ponad 800 pociągów pomiędzy terminalami POF/Stena/RSC a terminalem CLIP w Swarzędzu. Przez dwa lata ERS Railways przewiózł ponad 25 tys. naczep, czyli realizował hasło „TIRy na tory”. – Pociąg ERS Railways pokonuje 1000 km w 22 godziny, co oznacza, że jesteśmy w stanie konkurować z transportem drogowym – zapewnia dyrektor zarządzający ERS Railways Frank Schuhholz. Całkowity czas przejazdu „od drzwi do drzwi” pomiędzy Polską a Wielką Brytanią wynosi zaledwie cztery dni. Na ofertę skusili się np. duzi samochodowi przewoźnicy obsługujący brytyjski rynek: Erontrans i Skat.

Schuhholz podkreśla, że zainteresowanie spedytorów usługą jest coraz większe. Początkowo na trasę wyruszały trzy pociągi tygodniowo, teraz jest ich pięć, a wkrótce przybędzie szósty, który będzie wyjeżdżać w niedzielę.

Transport kolejowy wykonuje jedną piątą pracy przewozowej, reszta przypada na przewoźników samochodowych. Dlatego zmniejszenie uciążliwości przewozów dla środowiska jest szczególnie ważne w przypadku przewozów drogowych.

Polityka 22.2014 (2960) z dnia 27.05.2014; Informator: transport, logistyka, spedycja; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Zielony transport"
Reklama