Zamiast gotówki: karta czy komórka?

Blikujący kupujący
Banki przekonują, żeby płacić komórką zamiast gotówką, bo to wygoda dla klientów. Przy okazji chcą załatwić swoje interesy i nie wypaść z gry o wielkie pieniądze.
Do tej pory tylko kilka banków umożliwiło swoim klientom płacenie telefonem w formule NFC.
C.J. Burton/Corbis

Do tej pory tylko kilka banków umożliwiło swoim klientom płacenie telefonem w formule NFC.

W poniedziałek 26 stycznia rusza Blik – system płatności mobilnych, który wykorzystuje telefon komórkowy. Gotówka czy karta stają się w wielu sklepach mniej potrzebne. Blik ma przełamać złą passę, bo wszystkie dotychczasowe projekty tego typu, a było ich wiele, zakończyły się klęską. Chociaż telefon nosi praktycznie każdy, a do tego połowa Polaków ma już nowoczesny smartfon, komórką regularnie płaci zaledwie kilka procent. Żadne dotychczasowe pomysły nie przebiły się poza wąskie grono fanów technologicznych nowinek. Czy teraz będzie inaczej?

Portfel przyszłości

Blik pod jednym względem jest rzeczywiście wyjątkowy: po raz pierwszy wiele instytucji finansowych postanowiło współpracować, a nie tylko konkurować. Blik będzie dostępny dla klientów sześciu dużych banków – PKO BP, Aliora, mBanku, Millennium, BZ WBK i ING. W sumie banki te prowadzą ponad 17 mln rachunków osobistych. Co więcej, prawdopodobnie Blik pojawi się wkrótce w kolejnych, mniejszych instytucjach, bo to system otwarty. Kilka firm już się do tego przygotowuje.

Do tej pory telefon zamiast karty i gotówki słabo się sprawdzał. W ciągu kilku lat powstało przynajmniej kilkadziesiąt różnych rozwiązań. Banki, organizacje płatnicze, koncerny telekomunikacyjne i niezliczone małe firmy próbowały na tym nowym, a w przyszłości na pewno lukratywnym, rynku zająć dobre pozycje startowe.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną