Bubel nie dla Chińczyka
Co polscy eksporterzy powinni wiedzieć o chińskich konsumentach
Przeciętny chiński konsument zaliczany do klasy średniej znacznie różni się od typowego europejskiego kupującego. Ta grupa klientów to aż 400 mln osób. Podejście mieszkańców Chin do pieniędzy jest dość odmienne w porównaniu do, chociażby, Japończyków. Przeprowadzone badania wskazują, że przeciętny mieszkaniec Państwa Środka bardziej od innych społeczeństw azjatyckich utożsamia czynność wydawania pieniędzy z zaspokajaniem swoich potrzeb rozrywki.
Oczywiście pieniądz traktowany jest głównie jako sposób realizacji zamierzonych celów, jednak uszczęśliwianie się przy pomocy zakupów posiada niewiele mniejsze znaczenie. Typowy chiński konsument charakteryzuje się dwiema cechami: pragmatyzmem, ale połączonym z nowoczesnością. Azjatycki pragmatyzm przejawia się przede wszystkim w przywiązywaniu dużego znaczenia do poszukiwania towarów, których cena odpowiada ich wartości użytkowej.
Bubel nie dla Chińczyka
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez McKinsey, chiński konsument poświęca więcej czasu na wybór odpowiadającego mu towaru niż klient europejski. Chińczycy, jak mało którzy kupujący, dużą rolę przywiązują do wypomnianej wartości użytkowej danego produktu, pozostawiając na drugim miejscu kwestię lojalności do marki.
Mieszkaniec Państwa Środka dokonując zakupu przede wszystkim bierze pod wzgląd potrzeby własne lub interes rodzinny. Współczesny konsument chiński oszczędza również swój czas. Zmniejsza częstotliwość zakupów na rzecz zwiększania wartości i wolumenu nabywanego koszyka, stąd dużym powodzeniem cieszą się stosunkowo nowe, jak na Chiny, hipermarkety.
O nowoczesności chińskiego klienta świadczy nie tylko ogromne zainteresowanie produktami najwyższych technologii, ale także rozwój internetu jako kanału wspomagającego konsumpcję.