Rynek

Mercedes bęc

Niemieckie inwestycje motoryzacyjne w Polsce

Mercedes długo zwlekał z przenoszeniem produkcji do krajów o niższych kosztach, tak jak zrobiła większość zachodnioeuropejskich koncernów. Mercedes długo zwlekał z przenoszeniem produkcji do krajów o niższych kosztach, tak jak zrobiła większość zachodnioeuropejskich koncernów. Uli Deck/DPA / PAP
Koncern Daimler wybuduje na Dolnym Śląsku fabrykę silników Mercedesa. Demontaż państwa prawa, gospodarczy nacjonalizm i oficjalnie propagowana niechęć wobec Niemiec go nie zniechęcają. Bo biznes to biznes.
Dla Morawieckiego Mercedes wart jest dużych pieniędzy, bo wie, że bez zagranicznych inwestorów jego plan ma małe szanse realizacji.Rainer Unkel / Vario images/Forum Dla Morawieckiego Mercedes wart jest dużych pieniędzy, bo wie, że bez zagranicznych inwestorów jego plan ma małe szanse realizacji.

Jaka niechęć? „Ta inwestycja wzmacnia polsko-niemiecką współpracę i ma symboliczne znaczenie w kontekście zbliżającej się 25. rocznicy Traktatu o dobrym sąsiedztwie między naszymi krajami z 17 czerwca 1991 r.” – mówił Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister gospodarki, uroczyście ogłaszając, że pierwszy w Polsce zakład produkcyjny niemieckiego koncernu powstanie w Jaworze, 70 km na zachód od Wrocławia. Towarzyszył mu Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars.

To dla wicepremiera symboliczny sukces, bo w tym samym miejscu, w którym rok temu jego poprzednik wicepremier Piechociński mamił nas mirażami fabryki Jaguara Land Rovera, powstanie fabryka silników do niemieckich aut. Koncern chce zainwestować co najmniej 500 mln euro i stworzyć kilkaset nowych miejsc pracy. To założenia minimalne, bo mówi się o ponad tysiącu miejsc, a w przyszłości być może także i fabryce samochodów. Niemcy planują taką inwestycję w 2020 r. 26 lat temu w Krzyżowej premier Mazowiecki jednał się z kanclerzem Kohlem, a dziś tuż obok, w Jaworze, Morawiecki z Schäferem jednają się w sprawie niemieckiej fabryki.

Jawor to wymarzone miejsce na taką inwestycję. Kilkaset hektarów ze znakomitą infrastrukturą. Jest linia kolejowa, a tuż obok trasa ekspresowa S3 i autostrada A4 do Niemiec. Zaledwie 100 km od granicy – wyjaśnia Piotr Michalczyk, lider ds. sektora motoryzacyjnego w firmie doradczej PwC. Na dodatek teren należy do Dolnośląskiej Strefy Aktywności Gospodarczej – S3 Jawor, która jest częścią Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dzięki temu Mercedes będzie mógł skorzystać ze zwolnień podatkowych. Oczywiście na tym lista zachęt się nie kończy, bo dziś żaden inwestor z branży samochodowej nie kiwnie palcem, zanim nie usłyszy, ile mu państwo-gospodarz zapłaci za to, że wybuduje swoją fabrykę.

Polityka 20.2016 (3059) z dnia 10.05.2016; Rynek; s. 40
Oryginalny tytuł tekstu: "Mercedes bęc"
Reklama