Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Duzi połykają mniejszych

Branża TSL się konsoliduje

Janusz Górski, prezes DB Schenker North&East Europe Janusz Górski, prezes DB Schenker North&East Europe materiały prasowe
Globalizacja, niskie marże i brak spadkobierców to główne przyczyny konsolidacji rozdrobnionej branży TSL.
Polityka

Od dwóch lat wartość przejęć wśród przedsiębiorstw branży transportowo-logistycznej jest na wysokim poziomie. PwC wylicza, że w pierwszym półroczu wyniosła 62 mld dol., gdy rok wcześniej 74 mld dol. W całym 2015 r. przejęcia wyceniono na 178 mld dol., a w 2014 r. na 91 mld dol.

Regionem, w którym zachodzą największe przemiany, jest Azja, gdy w poprzednich latach były to Europa i Ameryka Północna. Z danych zebranych przez PwC także wynika, że z upływem lat rośnie średnia wartość przejęcia: z 380 mln dol. w 2013 r. do ponad 600 mln w bieżącym. – W branży logistycznej istnieje wyraźnie zauważalna tendencja do przejmowania mniejszych firm przez większe, które w swojej strategii mają rozbudowę sieci. Na rynku istnieje jeszcze wiele firm średniej wielkości w skali europejskiej, którym taka strategia pozwala w relatywnie szybkim czasie poprawić serwis, zakres oraz obszar działania – tłumaczy Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce.

Alianse żeglugowe 

Przejęcia wynikają także z sytuacji makroekonomicznej. – Gospodarka światowa, w tym również europejska, znalazła się w fazie niskiego wzrostu, a w przypadku niektórych krajów – stagnacji. Utowarowienie jako zjawisko występujące nie tylko w branży TSL, związane z podobną jakością oferowanych usług bez względu na firmę, zmusza operatorów do poszukiwania nowej strategii, zapewniającej im wzrost w dłuższym okresie działania. Dodatkowym problemem jest brak środków finansowych na dalszy rozwój, wymagający często znaczącego kapitału – wyjaśnia wysoki poziom przejęć prezes DB Schenker North&East Europe Janusz Górski.

Wyniki wiodących spółek branży potwierdzają słowa Górskiego o stagnacji: Maersk zamknął drugi kwartał roku stratą 151 mln dol., Hapag-Lloyd także zanotował stratę (za pierwsze półrocze 142 mln euro), Lufthansa Cargo zakończy ten rok z wynikiem ujemnym, a Deutsche Bahn, największy w Europie operator kolejowy, zanotował pod kreską w 2015 r.

Polityka 45.2016 (3084) z dnia 01.11.2016; Transport, spedycja, logistyka; s. 66
Oryginalny tytuł tekstu: "Duzi połykają mniejszych"
Reklama