Rynek

PiS po cichu wprowadza nowe podatki. Opłata paliwowa budzi kontrowersje

Ceny paliw są w tej chwili niskie, bo tania jest ropa. Podwyżka ma być zatem wprowadzona w najbardziej sprzyjającym momencie. Ceny paliw są w tej chwili niskie, bo tania jest ropa. Podwyżka ma być zatem wprowadzona w najbardziej sprzyjającym momencie. Flood G. / Flickr CC by 2.0
PiS testuje cierpliwość Polaków. Będą protesty – projekt się po cichu zablokuje. A jeśli burza medialna szybko się skończy – paliwo podrożeje.

Tradycyjnie już najbardziej kontrowersyjne zmiany rząd wprowadza nie pod swoim szyldem, ale poprzez grupy posłów PiS. Takie poselskie projekty wymagają dużo mniej formalności, uzgodnień i badania skutków. A akurat skutki nowej opłaty paliwowej, wynoszącej ok. 25 groszy na każdy litr, wcale niełatwo oszacować. Im droższe paliwo, tym droższe nie tylko jeżdżenie samochodem, ale też transport towarów (np. żywności) czy funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Te koszty zostaną przerzucone na klientów, czyli po prostu nas wszystkich.

Dodatkowe pieniądze mają pójść na drogi lokalne, będące często rzeczywiście w marnym stanie. Tyle tylko, że na nie powinny iść pieniądze z już zawartych w cenie paliwa podatków. A nie jest ich przecież mało. Nowe drogi buduje się w dużej mierze za środki z funduszy unijnych. Pieniądze, które rząd zbiera dzięki akcyzie nakładanej na paliwa czy podatkowi VAT, również zawartemu w cenie paliw, powinny właśnie iść na mniejsze, regionalne inwestycje, które nie dostają wsparcia unijnego.

Plan PiS jest prosty

Plan PiS jest prosty: to testowanie społecznego oporu. Ceny paliw są w tej chwili niskie, bo tania jest ropa. Podwyżka ma być zatem wprowadzona w najbardziej sprzyjającym momencie. Politycy PiS mają nadzieję, że wielu kierowców nie zwróci na nią uwagi, zwłaszcza jeśli zbiegnie się ona z kolejna obniżką cen ropy albo lekkim umocnieniem złotego. Kiedyś oczywiście kurs ropy pójdzie do góry i benzyna zacznie szybko drożeć, ale wtedy nowa opłata będzie już dobrze zakamuflowana i wszyscy o niej zapomną.

Jest jednak i inny scenariusz. Kierowcy, pamietający obietnice PiS, że żadnych podwyżek podatków nie będzie, jednak się zdenerwują. Wówczas projekt zostanie zapewne zablokowany przed wejściem w życie, a pani premier odetnie się od poselskiej inicjatywy i zruga tych, którzy wyszli przed szereg. Na razie podatek jest reklamowany jako sposób na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. To wyjątkowa hipokryzja ze strony partii, która zablokowała na przykład całkiem darmowe zmiany przepisów, mające poprawić bezpieczeństwo polskich pieszych. Tych pieszych, których ginie u nas najwięcej w Unii Europejskiej.

Jakość dróg w Polsce w ostatnich latach bardzo się poprawiła, ale oczywiście wciąż jest wiele do zrobienia. Jednak dodatkowa opłata paliwowa problemów wcale nie zmniejszy. Rząd bowiem nie ma w ogóle pomysłu, z czego finansować w przyszłości utrzymanie nowej, ogromnej sieci powstających właśnie dróg ekspresowych, oficjalnie bezpłatnych dla samochodów osobowych. To jest największe wyzwanie i nowa opłata wygląda na balon próbny. Jeśli przejdzie, będzie można ją z czasem zwiększać i w ten sposób „poprawiać bezpieczeństwo” także na innych drogach.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ludzie i style

Dlaczego Donald Trump nie zatańczy na TikToku?

Gdy jedni prezydenci pokazują się na TikToku, inni próbują go zbanować. Popularna wśród młodzieży – i nie tylko – aplikacja już została usunięta z Indii. Następne będą USA?

Michał R. Wiśniewski
12.07.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną