Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Bułka idolka

Niezwykła kariera burgera

Jedzenie poza domem wymuszane jest przez pospieszny tryb życia, a zachęcają też coraz większe możliwości zaspokojenia apetytu. Jedzenie poza domem wymuszane jest przez pospieszny tryb życia, a zachęcają też coraz większe możliwości zaspokojenia apetytu. zurijeta / PantherMedia
Jak piramida pieczywa i pieczonego mięsa z dodatkami zrobiła światową karierę. I co z tego wynikło, nie tylko w gastronomii.
W karierę piętrowej kanapki początkowo nie wierzyli nawet szefowie McDonald’s.123 RF W karierę piętrowej kanapki początkowo nie wierzyli nawet szefowie McDonald’s.

Brytyjski tygodnik „The Economist” od ponad 30 lat, dwa razy do roku, publikuje Indeks Big Maca, czyli zestawienie porównujące kurs i siłę nabywczą walut w kilkudziesięciu krajach świata. Jako miernik służy najpopularniejsza kanapka świata. To oczywiście Big Mac. Autorzy indeksu wykorzystali fakt, że koncern McDonald’s jest obecny niemal wszędzie, a unifikacja jego sztandarowego produktu sprawia, że kanapka musi być zawsze z tych samych składników, w tych samych proporcjach, tak samo przygotowywana. Od lat niezmiennie to trzyczęściowa bułka posypana sezamem, z dwoma kotletami z siekanej wołowiny, plastrem sera cheddar, sałatą, cebulą i sosem. Bomba kaloryczna (ok. 500 kcal) i cholesterolowa. W tym roku hucznie świętuje jubileusz półwiecza.

Przez ten czas bułka stała się nie tylko gastronomiczną ikoną i ekonomicznym miernikiem, ale także gwiazdą popkultury. Każdy miłośnik filmów Quentina Tarantino zna na pamięć słynny gangsterski dialog z „Pulp Fiction” na temat burgerowych rozkoszy i specyfiki kuchni francuskiej polegającej na tym, że w Paryżu nie mówi się Big Mac, ale Le Big Mac. Wielu kulturoznawców i speców od gastronomii zachodzi w głowę, jak możliwy był podbój świata pełnego różnorodnej i wspaniałej kultury kulinarnej przez coś tak prostego i mało wyrafinowanego.

Hamburger błękitnowstęgi

McDonald’s zawojował świat swoimi kanapkami, hamburgerami, frytkami, smażonymi kawałkami kurczaka. Samoobsługowe bary, w których jada się pospiesznie rękami jedzenie opakowane w papier, rzadko wspomagając się plastikowymi sztućcami, nazywane są restauracjami. Francja, symbol wyrafinowanej kuchni i celebrowanych posiłków, należy dziś do najbardziej zmakdonaldyzowanych krajów Europy. Tak działa współczesny świat, który Benjamin Barber nazywa McŚwiatem.

Polityka 35.2018 (3175) z dnia 28.08.2018; Rynek; s. 40
Oryginalny tytuł tekstu: "Bułka idolka"
Reklama