Rynek

Żywiec Zdrój stawia na recykling

Frédéric Guichard o recyklingu

Frédéric Guichard, prezes Żywca Zdrój. Frédéric Guichard, prezes Żywca Zdrój. materiały prasowe
Frédéric Guichard, prezes Żywca Zdrój, o tym, w jaki sposób jego firma może wpłynąć na lepszy recykling plastiku w Polsce.
„Już teraz wszystkie opakowania Żywiec Zdrój, łącznie z zakrętkami i etykietami, w 100 proc. nadają się do recyklingu”.Krzysztof Zatycki/Forum „Już teraz wszystkie opakowania Żywiec Zdrój, łącznie z zakrętkami i etykietami, w 100 proc. nadają się do recyklingu”.

Reprezentował pan Żywiec Zdrój na Szczycie Klimatycznym ONZ (COP24) w Katowicach. Dlaczego się na to zdecydowaliście?
Zdecydowaliśmy się na działanie nieco niekonwencjonalne i, w sumie, odważne: jako przedstawiciel firmy, która dostarcza wodę źródlaną w butelkach plastikowych, pojechałem do Katowic, aby spotkać się ze środowiskami najbardziej zaangażowanymi w kwestiach ekologii! Opowiadałem o tym, jak wielkim problemem w Polsce jest niedostateczne nawodnienie i jak ważne jest zapewnienie ludziom wody w 100 proc. naturalnej. Ale ponieważ woda trafia do ludzi w butelkach, postanowiliśmy zmierzyć się również z tym problemem i ogłosić zobowiązanie związane właśnie z gospodarowaniem plastikowymi opakowaniami. Plastik stał się realnym zagrożeniem dla środowiska naturalnego, a my jako firma, w której DNA wpisana jest troska o naturę, chcemy stać się częścią rozwiązania. Moje wystąpienie dotyczyło planowanych działań firmy Żywiec Zdrój na rzecz usprawnienia systemu zbiórki i recyklingu butek PET w Polsce. W tej chwili system po prostu nie działa prawidłowo i wymaga gruntownej przebudowy. Plastikowe opakowania nie mogą być nadal traktowane jak zwyczajne odpady: chodzi o to, aby mogły wrócić do obiegu jako wartościowy surowiec. Na pewno nigdy nie powinny trafiać do środowiska naturalnego. Podczas Szczytu Klimatycznego ONZ zobowiązaliśmy się, że będziemy działać na rzecz bardziej efektywnego systemu zbiórki butelek PET i ich recyklingu w Polsce, jak również do tego, że już w 2020 r. tyle samo plastiku, ile wprowadzimy na rynek, zostanie poddane recyklingowi.

Chcecie, aby już w 2025 r. Polska osiągnęła niewyobrażalny dzisiaj pułap powyżej 90 proc. recyklingu butelek PET. Co należy zrobić, aby to było realne?
Plastik stanowi obecnie jedno z największych globalnych wyzwań, a znalezienie skutecznego rozwiązania wymaga nie tylko holistycznego podejścia, ale także współpracy pomiędzy różnymi stronami. Uważam, że możemy – we współpracy z innymi uczestnikami procesu – odgrywać ważną rolę w obszarze gospodarowania odpadami. Chcemy się angażować, dzielić doświadczeniami, a także edukować konsumentów, aby chętniej segregowali odpady. Na pewno jako społeczeństwo możemy osiągnąć wiele, jeśli diametralnie zmienimy nasze postawy na bardziej ekologiczne!

Większość producentów mówi o zmianach od 2025 r., zmieni się prawo i wszyscy będą do tego zobowiązani. A w działaniach na rzecz środowiska liczy się przecież tu i teraz.
Chcemy pokazać, że dzięki partnerstwom możliwe jest wprowadzenie znaczących zmian już teraz. Dlatego sami sobie rzuciliśmy wyzwanie, deklarując, że już w 2020 r. tyle samo plastiku, ile nasza firma wprowadzi na rynek – zostanie zebrane i poddane recyklingowi. Wierzymy, że będzie to impuls, który zainicjuje ważną zmianę w zakresie ponownego wykorzystania plastiku w Polsce. Wspierając ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, będziemy jednocześnie stopniowo zwiększać udział przetworzonego plastiku w swoich butelkach, pracując równolegle nad alternatywnymi dla plastikowych opakowań. Już teraz wszystkie opakowania Żywiec Zdrój, łącznie z zakrętkami i etykietami, w 100 proc. nadają się do recyklingu, dzięki czemu mogą zostać ponownie wykorzystane do produkcji np. włókien, zabawek czy nowych opakowań. Ale aby było to możliwe, będziemy o tym głośno mówić: chcemy w ten sposób zwiększać świadomość konsumentów, jak również wpływać na zmiany na poziomie systemowym.

W jaki sposób chcecie trafić z informacjami do konsumentów?
Mamy dość mocne argumenty oraz narzędzia: od lat angażujemy się w projekty ekologiczne, włączając w to także kampanie edukacyjne dotyczące recyklingu, w tym nasz program „Po stronie natury”. Wiemy, jak rozmawiać z naszymi konsumentami. Uważamy, że aby ludzie dbali o środowisko, należy działać u podstaw. Wiemy, że niska świadomość w temacie recyklingu sprawia, że wielu ludziom nadal wygodniej będzie wyrzucić pustą butelkę do śmieci zmieszanych. Będziemy prowadzić kampanie, zarówno lokalnie, jak i w skali ogólnopolskiej, z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi, w tym także naszych opakowań. Chcemy wykorzystać siłę i doświadczenie naszej marki, by edukować w tym zakresie konsumentów. Oprócz tego chcemy wspólnie z branżą i władzami brać udział w kształtowaniu wydajnego systemu zbierania i segregowania odpadów, który stworzy silne zachęty do recyklingu.

Ludzie pozytywnie reagują na ogłoszone przez Żywiec Zdrój zobowiązanie, ale jednocześnie krytykują was za sam fakt, że wodę pakujecie w plastik. Czy naprawdę nie ma alternatywy dla plastikowych butelek?
Na pewno branża musi zasadniczo przemodelować swoje podejście do metod produkcji, a konsumenci – zmienić utarte przyzwyczajenia związane z plastikowymi opakowaniami po ich wykorzystaniu. Najbardziej palącym problemem na dziś nie jest samo użycie plastiku, ale odpowiedzialne z niego korzystanie, tak aby nie trafiał do środowiska naturalnego. Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami: troszczą się o naturę oraz dostrzegają wpływ swoich indywidualnych decyzji na cały proces. Chcemy odpowiadać na te potrzeby, dostarczając im produkty, które będą miały minimalny wpływ na środowisko naturalne. Naszym zdaniem przyszłość materiałów opakowaniowych to połączenie opakowań z plastiku pochodzącego z recyklingu oraz jego alternatyw. Współpracujemy z partnerami, by móc korzystać z recyklingu nowej generacji, dzięki któremu możliwe będzie przetwarzanie na dużą skalę wszystkich rodzajów zebranego surowca PET na wysokiej jakości materiał wtórny – tzn. taki, jaki jest potrzebny do wyprodukowania nowych butelek.

ROZMAWIAŁA ADRIANNA FALKOWSKA

Polityka 50.2018 (3190) z dnia 11.12.2018; Prezentacja; s. 43
Oryginalny tytuł tekstu: "Żywiec Zdrój stawia na recykling"
Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Ja My Oni

Niemiłosierni Polacy

Dlaczego Polakom tak trudno przychodzi współczuć i pomagać słabszym, zwłaszcza bezdomnym i uchodźcom wojennym.

Ryszarda Socha
27.08.2019
Reklama