Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Praca domowa

Zrób to sam!

Co trzeci Polak deklaruje, że proste prace remontowe wykonuje samodzielnie. Co trzeci Polak deklaruje, że proste prace remontowe wykonuje samodzielnie. Getty Images
Budują meble i malują ściany, pieką chleb i warzą piwo. Dziś szyją w domu maseczki ochronne i robią płyny do dezynfekcji. Mają ambicję, by robić rzeczy, po które inni chodzą do sklepu. Duch Adama Słodowego w narodzie nie gaśnie.
Z badania agencji Inquiry wynika, że w połowie marca sieci OBI i Castorama notowały znaczny wzrost liczby klientów.Łukasz Cynalewski/Agencja Gazeta Z badania agencji Inquiry wynika, że w połowie marca sieci OBI i Castorama notowały znaczny wzrost liczby klientów.

Kiedy rząd ogłosił stan zagrożenia epidemicznego i po raz pierwszy padło hasło „zostańcie w domu”, Polacy gremialnie ruszyli do sklepów spożywczych, by kupować mąkę, ryż i papier toaletowy, ale także do marketów budowlanych po farby, pędzle i armaturę. Uznali, że jeśli mają zostać w domu, to wykorzystają ten czas pożytecznie. Zaczęło się wielkie odnawianie mieszkań, urządzanie balkonów i sadzenie kwiatków, zwłaszcza że to tradycyjna pora wiosennych porządków. Oczywiście wszystko samodzielnie, bo mamy kwarantannę. No i jak w tych warunkach myśleć o wynajęciu ekipy?

Pana Piotra, warszawskiego inteligenta, stan epidemii zaskoczył już w czasie trwającego remontu, więc był zdziwiony, gdy przed marketami budowlanymi zobaczył kolejki klientów. A najbardziej, że na zakupy ruszyły całe rodziny z dziećmi. Okazało się, że kiedy galerie handlowe są nieczynne, wędrówki wśród stosów płyt karton-gips i elektronarzędzi mogą być atrakcyjne. Z badania agencji Inquiry wynika, że w połowie marca sieci OBI i Castorama notowały znaczny wzrost liczby klientów. Poza marketami Polacy intensywnie odwiedzali też Allegro. – W marcu zainteresowanie narzędziami takimi jak wiertarka wzrosło o kilkanaście procent, a szlifierka czy młotek – o jedną czwartą. Wzrasta popularność malowania. Farby do ścian szukane były pod koniec marca trzykrotnie częściej niż na początku miesiąca, a wyszukiwania w całej kategorii akcesoriów malarskich – takich jak pędzle, wiaderka, folie itp. – wzrosły o 60 proc. – wyjaśnia Michał Bonarowski, rzecznik Allegro.pl.

Podobne zjawisko zaobserwowano w Niemczech, gdzie zaczęto nawet wprowadzać ograniczenia i wpuszczać tylko profesjonalistów. U nas ograniczono się na razie do wprowadzenia pięciodniowego tygodnia pracy marketów.

Polityka 15.2020 (3256) z dnia 07.04.2020; Rynek; s. 42
Oryginalny tytuł tekstu: "Praca domowa"
Reklama