Rynek

Praca domowa

Zrób to sam!

Co trzeci Polak deklaruje, że proste prace remontowe wykonuje samodzielnie. Co trzeci Polak deklaruje, że proste prace remontowe wykonuje samodzielnie. Getty Images
Budują meble i malują ściany, pieką chleb i warzą piwo. Dziś szyją w domu maseczki ochronne i robią płyny do dezynfekcji. Mają ambicję, by robić rzeczy, po które inni chodzą do sklepu. Duch Adama Słodowego w narodzie nie gaśnie.
Z badania agencji Inquiry wynika, że w połowie marca sieci OBI i Castorama notowały znaczny wzrost liczby klientów.Łukasz Cynalewski/Agencja Gazeta Z badania agencji Inquiry wynika, że w połowie marca sieci OBI i Castorama notowały znaczny wzrost liczby klientów.

Kiedy rząd ogłosił stan zagrożenia epidemicznego i po raz pierwszy padło hasło „zostańcie w domu”, Polacy gremialnie ruszyli do sklepów spożywczych, by kupować mąkę, ryż i papier toaletowy, ale także do marketów budowlanych po farby, pędzle i armaturę. Uznali, że jeśli mają zostać w domu, to wykorzystają ten czas pożytecznie. Zaczęło się wielkie odnawianie mieszkań, urządzanie balkonów i sadzenie kwiatków, zwłaszcza że to tradycyjna pora wiosennych porządków. Oczywiście wszystko samodzielnie, bo mamy kwarantannę. No i jak w tych warunkach myśleć o wynajęciu ekipy?

Pana Piotra, warszawskiego inteligenta, stan epidemii zaskoczył już w czasie trwającego remontu, więc był zdziwiony, gdy przed marketami budowlanymi zobaczył kolejki klientów. A najbardziej, że na zakupy ruszyły całe rodziny z dziećmi. Okazało się, że kiedy galerie handlowe są nieczynne, wędrówki wśród stosów płyt karton-gips i elektronarzędzi mogą być atrakcyjne. Z badania agencji Inquiry wynika, że w połowie marca sieci OBI i Castorama notowały znaczny wzrost liczby klientów. Poza marketami Polacy intensywnie odwiedzali też Allegro. – W marcu zainteresowanie narzędziami takimi jak wiertarka wzrosło o kilkanaście procent, a szlifierka czy młotek – o jedną czwartą. Wzrasta popularność malowania. Farby do ścian szukane były pod koniec marca trzykrotnie częściej niż na początku miesiąca, a wyszukiwania w całej kategorii akcesoriów malarskich – takich jak pędzle, wiaderka, folie itp. – wzrosły o 60 proc. – wyjaśnia Michał Bonarowski, rzecznik Allegro.pl.

Podobne zjawisko zaobserwowano w Niemczech, gdzie zaczęto nawet wprowadzać ograniczenia i wpuszczać tylko profesjonalistów. U nas ograniczono się na razie do wprowadzenia pięciodniowego tygodnia pracy marketów.

Polityka 15.2020 (3256) z dnia 07.04.2020; Rynek; s. 42
Oryginalny tytuł tekstu: "Praca domowa"
Reklama