Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Handel w ciemnościach? Koniec z marnotrawstwem prądu w sklepach

Sklep sieci Netto w Szczecinie Sklep sieci Netto w Szczecinie Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl
Krócej otwarte sklepy i centra handlowe zagrożone wyłączeniami prądu – robienie zakupów zimą niekoniecznie będzie należało do przyjemności. Jednak pewne zmiany wymuszone kryzysem energetycznym byłyby akurat bardzo racjonalne.

Netto to już trzeci największy gracz wśród sieci dyskontowych działających w naszym kraju. Duńczycy urośli zwłaszcza po przejęciu większości sklepów Tesco. Planują dalszą ekspansję, ale także ich muszą przerażać szybko rosnące rachunki za energię elektryczną. Netto poinformowało właśnie, że część sklepów będzie otwarta o godzinę krócej niż dotąd. Sieć nie jest zresztą osamotniona w swojej decyzji. Do godz. 22, a nie do 23, czynne będą placówki niemieckiego Kauflandu. Na razie liderzy rynku – Lidl i Biedronka – nie podjęli decyzji o skróceniu czasu pracy. Jednak zwłaszcza Biedronka ma wiele punktów, szczególnie w dużych miastach, otwartych do godz. 23, a czasem nawet dłużej. Pole do oszczędności jest zatem spore. Na to liczą związkowcy, którzy do dawna apelują o wcześniejsze zamykanie sklepów wieczorami, by pracownicy nie musieli wracać do domu nocą. Bardzo wysokie ceny prądu przychodzą im właśnie w sukurs.

Ciepełko w centrach handlowych

Jeszcze poważniejsze problemy mają centra handlowe, które przygotowują się nawet na czasowe wyłączenia prądu. Już teraz deklarują, że zmniejszą natężenie oświetlenia czy zrezygnują z części świątecznych dekoracji. O ile kryzys energetyczny słusznie nas niepokoi, o tyle akurat może pomóc w bardziej racjonalnym używaniu naszych zasobów. Do tej pory standardem w wielu galeriach handlowych było na przykład utrzymywanie wysokiej temperatury w okresie zimowym. Często tak wysokiej, że zaraz po wejściu do takich obiektów trzeba było po prostu zdjąć kurtkę. Centra handlowe w ten sposób sygnalizowały klientom: czujcie się jak w domu, rozgośćcie się, spędzajcie u nas jak najwięcej czasu, zapomnijcie o brzydkiej pogodzie na zewnątrz.

Reklama