Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Holistyka w plastiku

Szalona kariera sieci barów kawowych

Starbucks w Tokio, fot. MShades, Flickr (CC BY AL) Starbucks w Tokio, fot. MShades, Flickr (CC BY AL)
Masz ochotę na kawę? Kilkanaście sieci barów kawowych, na czele ze Starbucks - znienawidzoną przez alterglobalistów ikoną popkultury - chce ją teraz podawać Polakom. Czy ktoś się przy tej okazji może poparzyć?

Od dawna zapowiadane wejście do Polski barów kawowych Starbucks nastąpi na początku 2008 r. Amerykańska sieć otworzy wtedy kilka lokali w Warszawie, Krakowie i Trójmieście. Markę do naszego kraju sprowadziła giełdowa spółka AmRest, doświadczony gracz w branży gastronomicznej, operator sieci restauracji Pizza Hut, KFC oraz Burger King.

Pierwszy lokal Starbucks powstał w 1971 r. w Seattle w USA. Przez dekadę był to skromny biznes – sklepik z kawą i parę stolików – prowadzony przez trzech kolegów: pisarza Gordona Bowkera oraz nauczycieli Zeva Siegela i Jerry’ego Baldwina. Żaden z nich nie pracuje dziś w Starbucks. W 1982 r. pojawił się przy nich przedsiębiorca Howard Schultz. Trafnie wykalkulował, że kawa kawą, ale w tym biznesie liczy się marka. W 1987 r. wykupił Starbucks i rozpoczął błyskawiczną ekspansję, otwierając po kilkanaście, a potem już kilkaset punktów rocznie. Dziś Starbucks to 14 tys. lokali w 42 krajach (m.in. w Chinach, Rosji czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich), 140 tys. pracowników i 7,7 mld dol. przychodów. Sama marka Starbucks i charakterystyczne zielone logo z syreną i gwiazdkami należy do najsilniejszych w branży spożywczej, obok Coca-Coli czy McDonald’sa.

Teraz sieć wchodzi do Polski. Na froncie małej czarnej znajdzie tu jednak silnie okopaną konkurencję. Są już przecież 43 kawiarnie Coffeeheaven, lidera w Europie Środkowo-Wschodniej (w 2000 r. zaczynał od jednego lokalu w Gdańsku). Wyszukaną kawą raczą nas też Cafe Nescafe (38 punktów, głównie w centrach handlowych), Empik (22 kafejki) i gigant sprzedaży prasy Ruch (sieć 17 punktów iCoffe, docelowo 100). Można w nich poczytać książki, gazety, skorzystać z Internetu.

Ambitne plany rozwoju – 100 barów w trzy lata – ma Costa Coffee, główny konkurent Starbucksa w Wielkiej Brytanii.

Polityka 48.2007 (2631) z dnia 01.12.2007; Rynek; s. 62
Oryginalny tytuł tekstu: "Holistyka w plastiku"
Reklama