Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Społeczeństwo

Inżynierowie z metrobudowy

Jak Włosi i Turcy metro w Warszawie budują

Stacja Powiśle. Dziś naszą stolicę od dołu drąży cały świat. Stacja Powiśle. Dziś naszą stolicę od dołu drąży cały świat. Anna Musiałówna / Polityka
Przybyli do Polski z ziemi włoskiej i tureckiej budować II linię metra. Przez szpary w blaszanych płotach warszawiacy dopytują się: Czy zdążycie, póki my żyjemy? Polscy spawacze językiem ręcznym tłumaczą obcym tę aluzyjność.
Prace zbrojeniowe na stacji Powiśle.Anna Musiałówna/Polityka Prace zbrojeniowe na stacji Powiśle.

Byli przysyłani etapami od 2009 r. przez zwycięzców przetargu, włoską spółkę Astaldi i turecką Gülermak. To najwięksi gracze w branży. Specjalizacja: tunele, koleje podziemne, tamy. Drążenia pod całym światem: Brazylia, Boliwia, Chile, Kostaryka, Salwador, Gwatemala, Honduras, Nikaragua, USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Turcja, Somalia, Niemcy…

Najpierw przyjechali konceptualni, czyli inżynierowie, potem – proporcjonalnie do liczby zezwoleń na kopanie pod Warszawą – fizyczni. Na razie dwustu. W polskich kadrach mówią o nich ekspaci, co znaczy: ludzie w wiecznej delegacji (z ang. expatriot – emigrant). W przeciwieństwie do dwustu tutejszych z Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów. Specjalizacja: polskie nawierzchnie, w tym łatanie przewlekłej próchnicy w asfalcie.

Jakie czasy, takie budowy. Po II wojnie cały naród wznosił w górę stolicę. Dziś od dołu drąży ją cały świat.

Stacja I – osobliwości

Pierwszym wrażeniem Turków było zdziwienie polskim skroben skroben, czyli biurokracją, respektem dla pieczątek i cierpliwością w oczekiwaniu, aż poszczególny urząd wypluje adekwatne pozwolenie. Temperament turecki interpretował to tak, że Polakom nie zależy dostatecznie na narodowej inwestycji. Bo: przeciągała się inwentaryzacja szczelin w licznych pomnikach usadowionych nad II linią, mającą połączyć rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim; wlokła ocena posadowień kościołów; nie docierała zgoda na wycinkę zieleni. Ciągle coś się opóźniało przez historyczne sudoku: pod ziemią lochy i skarbce, nad ziemią płyty w chodnikach, upamiętniające bitwy o Warszawę, które wymagają przeniesienia.

Polityka 06.2012 (2845) z dnia 08.02.2012; Na własne oczy; s. 100
Oryginalny tytuł tekstu: "Inżynierowie z metrobudowy"
Reklama