Społeczeństwo

Jak grillować smacznie i zdrowo

Szykując się do otwarcia sezonu grillowego warto sięgnąć po rady fachowców. Oto co sądzą na ten temat dwie specjalistki ds. żywienia z dwu warszawskich uczelni.

Dr inż. Agata Wawrzyniak z Zakładu Oceny Żywienia w Katedrze Żywienia Człowieka SGGW  

Czy jedzenie potraw z grilla jest zdrowe? 

Mięso bez tłuszczu - co oczywiste - dostarcza nam zdecydowanie mniej kalorii. Brak tłuszczu podczas pieczenia powoduje natomiast odwodnienie grillowanego mięsa, a tym samym strawność jego białka jest niższa niż przy smażeniu na tłuszczu. By nie tracić tego cennego białka i uczynić je łatwiej przyswajalnym, trzeba mięso zamarynować np. w jarzynach i soku cytrynowym lub occie czy winie. Przygotowane starannie, marynowane mięso ma także lepszy aromat i smak.

A co pani sądzi o grillowanych warzywach? 

Duże strąki papryki są nie tylko efektowną potrawą, dobrze wyglądającym daniem na pikniku, dostarczają nam też sporo związków mineralnych, witamin, tego co najkorzystniejsze. Warzywa owijajmy w folię - nie stracą prawie nic w czasie pieczenia.



Prof. dr hab. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego  

Potrawy z grilla są ulubionym daniem piknikowym, czy słusznie? 

Grillowanie jest jedną z najlepszych obróbek technologicznych mięsa. Kładąc je na grillu jesteśmy pewni, że części tłuszczu nie zjemy, ponieważ się wytopi, w związku z czym końcowy produkt jest chudszy. Każde zmniejszenie zawartości tłuszczu w jedzeniu wyjdzie nam na zdrowie. Jest tylko jeden problem - węglowodory aromatyczne.

Co to takiego i skąd się biorą na naszym grillu? 

Tłuszcz skapujący bezpośrednio na żar jest bardzo szkodliwy. Zetknięcie tych kropel z węglem drzewnym powoduje, że tworzą się węglowodory aromatyczne, które unoszą się i osadzają na mięsie. W ten sposób wzbogacamy mięso w związki chemiczne, które są czynnikami nowotworowymi. Temu niebezpiecznemu procesowi zapobiegają tacki do grillowania, z których wciąż jeszcze bardzo wiele osób - niestety- nie korzysta. Pamiętajmy, że są one nieodzowne!

Co oprócz mięsa możemy grillować? 

Namawiam wszystkich do jadania grillowanych ryb. To jedyny w dietetyce paradoks - im tłustsza ryba, tym zdrowsza. To kwestia tego, że ryby mają tłuszcze nienasycone, tzw. omega 3, niezbędne dla organizmu. I osiągalne tylko w pożywieniu. Gdy pieczemy rybę owiniętą w folię lub w specjalnym naczyniu, to zbierający się wokół niej tłuszcz jest właśnie najwartościowszy.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Kocham mojego syna, ale nienawidzę zespołu Downa

Czuję się jako obywatel nieistotny. A jako rodzic dziecka z niepełnosprawnością – nieistotny podwójnie – mówi Kobas Laksa, tata ośmioletniego Jonatana.

Mateusz Witczak
08.11.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną