Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Społeczeństwo

Jak grillować smacznie i zdrowo

Szykując się do otwarcia sezonu grillowego warto sięgnąć po rady fachowców. Oto co sądzą na ten temat dwie specjalistki ds. żywienia z dwu warszawskich uczelni.

Dr inż. Agata Wawrzyniak z Zakładu Oceny Żywienia w Katedrze Żywienia Człowieka SGGW

Czy jedzenie potraw z grilla jest zdrowe?

Mięso bez tłuszczu - co oczywiste - dostarcza nam zdecydowanie mniej kalorii. Brak tłuszczu podczas pieczenia powoduje natomiast odwodnienie grillowanego mięsa, a tym samym strawność jego białka jest niższa niż przy smażeniu na tłuszczu. By nie tracić tego cennego białka i uczynić je łatwiej przyswajalnym, trzeba mięso zamarynować np. w jarzynach i soku cytrynowym lub occie czy winie. Przygotowane starannie, marynowane mięso ma także lepszy aromat i smak.

A co pani sądzi o grillowanych warzywach?

Duże strąki papryki są nie tylko efektowną potrawą, dobrze wyglądającym daniem na pikniku, dostarczają nam też sporo związków mineralnych, witamin, tego co najkorzystniejsze. Warzywa owijajmy w folię - nie stracą prawie nic w czasie pieczenia.

*

Prof. dr hab. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Potrawy z grilla są ulubionym daniem piknikowym, czy słusznie?

Grillowanie jest jedną z najlepszych obróbek technologicznych mięsa. Kładąc je na grillu jesteśmy pewni, że części tłuszczu nie zjemy, ponieważ się wytopi, w związku z czym końcowy produkt jest chudszy. Każde zmniejszenie zawartości tłuszczu w jedzeniu wyjdzie nam na zdrowie. Jest tylko jeden problem - węglowodory aromatyczne.

Co to takiego i skąd się biorą na naszym grillu?

Tłuszcz skapujący bezpośrednio na żar jest bardzo szkodliwy. Zetknięcie tych kropel z węglem drzewnym powoduje, że tworzą się węglowodory aromatyczne, które unoszą się i osadzają na mięsie.

Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Reklama