Społeczeństwo

Jak grillować smacznie i zdrowo

Szykując się do otwarcia sezonu grillowego warto sięgnąć po rady fachowców. Oto co sądzą na ten temat dwie specjalistki ds. żywienia z dwu warszawskich uczelni.

Dr inż. Agata Wawrzyniak z Zakładu Oceny Żywienia w Katedrze Żywienia Człowieka SGGW  

Czy jedzenie potraw z grilla jest zdrowe? 

Mięso bez tłuszczu - co oczywiste - dostarcza nam zdecydowanie mniej kalorii. Brak tłuszczu podczas pieczenia powoduje natomiast odwodnienie grillowanego mięsa, a tym samym strawność jego białka jest niższa niż przy smażeniu na tłuszczu. By nie tracić tego cennego białka i uczynić je łatwiej przyswajalnym, trzeba mięso zamarynować np. w jarzynach i soku cytrynowym lub occie czy winie. Przygotowane starannie, marynowane mięso ma także lepszy aromat i smak.

A co pani sądzi o grillowanych warzywach? 

Duże strąki papryki są nie tylko efektowną potrawą, dobrze wyglądającym daniem na pikniku, dostarczają nam też sporo związków mineralnych, witamin, tego co najkorzystniejsze. Warzywa owijajmy w folię - nie stracą prawie nic w czasie pieczenia.



Prof. dr hab. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego  

Potrawy z grilla są ulubionym daniem piknikowym, czy słusznie? 

Grillowanie jest jedną z najlepszych obróbek technologicznych mięsa. Kładąc je na grillu jesteśmy pewni, że części tłuszczu nie zjemy, ponieważ się wytopi, w związku z czym końcowy produkt jest chudszy. Każde zmniejszenie zawartości tłuszczu w jedzeniu wyjdzie nam na zdrowie. Jest tylko jeden problem - węglowodory aromatyczne.

Co to takiego i skąd się biorą na naszym grillu? 

Tłuszcz skapujący bezpośrednio na żar jest bardzo szkodliwy. Zetknięcie tych kropel z węglem drzewnym powoduje, że tworzą się węglowodory aromatyczne, które unoszą się i osadzają na mięsie. W ten sposób wzbogacamy mięso w związki chemiczne, które są czynnikami nowotworowymi. Temu niebezpiecznemu procesowi zapobiegają tacki do grillowania, z których wciąż jeszcze bardzo wiele osób - niestety- nie korzysta. Pamiętajmy, że są one nieodzowne!

Co oprócz mięsa możemy grillować? 

Namawiam wszystkich do jadania grillowanych ryb. To jedyny w dietetyce paradoks - im tłustsza ryba, tym zdrowsza. To kwestia tego, że ryby mają tłuszcze nienasycone, tzw. omega 3, niezbędne dla organizmu. I osiągalne tylko w pożywieniu. Gdy pieczemy rybę owiniętą w folię lub w specjalnym naczyniu, to zbierający się wokół niej tłuszcz jest właśnie najwartościowszy.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Niezwykły film o Tonym Haliku

Nowy film przypomina postać Tony’ego Halika – polskiego podróżnika, honorowego „białego Indianina”, nieustraszonego reportera, który realizm magiczny uprawiał w życiu i pracy.

Aneta Kyzioł
18.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną