Zwierzchnik Kościoła luterańskiego o problemach Polski i Polaków

Biskup pyta się żony
Rozmowa z bp. Jerzym Samcem, zwierzchnikiem Kościoła luterańskiego w Polsce, o przygotowaniach do jubileuszu 500-lecia reformacji, kwestii kobiecej i uchodźcach.
Bp Jerzy Samiec, zwierzchnik Kościoła luterańskiego w Polsce
Leszek Zych/Polityka

Bp Jerzy Samiec, zwierzchnik Kościoła luterańskiego w Polsce

Kościół ewangelicko-augsburski Marcina Lutra w Bielsku-Białej
Pko, Gaj777/Wikipedia

Kościół ewangelicko-augsburski Marcina Lutra w Bielsku-Białej

Adam Szostkiewicz: – Prezydent Andrzej Duda odmawia honorowego patronatu nad polskimi obchodami 500-lecia reformacji. W Komitecie Honorowym są m.in. prymas Polski abp Wojciech Polak, Jerzy Buzek, Hanna Gronkiewicz-Waltz, Krzysztof Penderecki, Jerzy Pilch. W Sejmie nie trafia nawet pod rozwagę poselski wniosek, by przyszły rok ogłosić rokiem reformacji, w internecie pojawiają się głosy, że katolicy nie powinni włączać się w te obchody, bo reformacja to schizma, głęboka rana zadana chrześcijaństwu zachodniemu. Co się dzieje? Czy Polak znów ma się równać tylko katolik?
Biskup Jerzy Samiec: – Zacznę od pozytywów. W województwie dolnośląskim tamtejszy Sejmik ogłosił jednogłośnie przyszły rok Rokiem Reformacji. Takich województw, z tego, co nam wiadomo, może być więcej. Co do Komitetu Honorowego – nie spotkaliśmy się z żadną odmową, choć do jego grona zaprosiliśmy nie tylko protestantów. W instytucjach spotykamy się z życzliwością i gotowością pomocy.

Świetnie, ale to szczebel samorządowy, a co z państwowym? Przecież odmowę ze strony prezydenta można uznać za afront?
Mam nadzieję, że to było nieporozumienie, które będzie jakoś naprawione, np. przez objęcie prezydenckim patronatem obchodów w Warszawie. Chcemy wierzyć, że to błąd, dla nas przykry i bolesny, ale do skorygowania. Chyba bardziej nas dotknął los wniosku złożonego w Sejmie, o którym pan wspomniał. Przygotowała go i złożyła w prawidłowym trybie i terminie pani poseł Urszula Pasławska z PSL, nasza współwyznawczyni. Wniosek podpisali przedstawiciele wszystkich klubów poselskich, ale tak, by żadna partia nie była nadreprezentowana. Niestety, ku naszemu zaskoczeniu, nie wzięto go pod uwagę. Rozpatrzono pięć innych. Oczywiście, że nasz mógł przegrać, ale w demokratycznym państwie można oczekiwać, że każdy będzie procedowany.

Czy to nie jakaś małość? Luteranów jest w Polsce ok. 70 tys., ale protestantyzm ma wielki wkład w historię i kulturę polską. Papież Franciszek zapowiadał od dawna udział w ekumenicznym jubileuszowym spotkaniu z luteranami w Szwecji i tak się stało. A w katolickich „dołach” w Polsce słychać wezwania do niebrania udziału w takich wydarzeniach: dość tego ekumenizmu, to zdrada!
Chyba nie ma takiego Kościoła, który by był całkowicie jednolity. By wszyscy jego członkowie myśleli i wierzyli w ten sam sposób. My jednak zauważamy co innego. Że wiele uczelni w Polsce przygotowuje specjalne publikacje naukowe w związku z 500-leciem albo konferencje i koncerty. Jeśli prymas abp Wojciech Polak bez zastrzeżeń przyjął nasze zaproszenie do Komitetu Honorowego, to chyba dlatego, że szukamy wspólnie tego, co łączy. Kościół rzymskokatolicki prowadzi intensywny dialog ze Światową Federacją Luterańską. Podpisano bardzo ważny dla obu wspólnot dokument „Od konfliktu do komunii”.

Dobrze, ale czy ten dialog schodzi w dół, do zwykłych wiernych? Czy nie napotyka na bunt przeciwko kościelnym elitom po obu stronach?
Urząd biskupa zwierzchnika sprawuję z wyboru od sześciu lat. Wcześniej pracowałem w parafii ewangelickiej w Gliwicach. Mamy tam w dzielnicy Łabędy kościół filialny. Tamtejsi katolicy razem z luteranami prosili mnie i proboszcza katolickiego, by organizować nie tylko tydzień modlitw o jedność chrześcijan, ale też naprzemiennie nabożeństwa i festyny. Nie spotkałem się z problemami na Górnym Śląsku. Tam gdzie ewangelicy stanowią znaczący procent, relacje ekumeniczne są żywe. To zależy od miejsca, od regionu. Osoby wykształcone, na przykład czytelnicy POLITYKI, wiedzą, że w Polsce żyją nie tylko katolicy. I wierzę, że takie osoby są pozytywnie nastawione do tych innych.

Jak po przejęciu władzy przez PiS układają się stosunki między państwem a waszym Kościołem? Czy działa komisja wspólna waszego Kościoła i rządu RP? Czy nowy rząd spotyka się z Polską Radą Ekumeniczną pod przewodnictwem księdza biskupa?
Po stronie rządu zostali powołani ministrowie do kontaktów w ramach Komisji Wspólnej z Kościołem Ewangelicko-Augsburskim oraz w ramach Komisji Wspólnej Rządu RP i międzykościelnej Polskiej Rady Ekumenicznej. Natomiast rząd jest tak obłożony obowiązkami, że obie komisje wspólne jeszcze się nie spotkały. Zaznaczę, że ani nasz Kościół, ani Polska Rada Ekumeniczna o takie spotkanie nie wystąpiły.

Czy to znaczy, że nie macie żadnych roszczeń do państwa polskiego?
Jest sporo spraw, o których chcemy rozmawiać. Na przykład na temat zmian w ustawie regulującej stosunki państwo–Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP. Ustawa została przyjęta w 1994 r., od tego czasu wiele się zmieniło i w prawie polskim, i w naszym Kościele. Zaproponowaliśmy projekt nowelizacji, korzystając z doświadczeń międzynarodowych, naszym zdaniem bardzo nowoczesnych. Nasze propozycje wychodzą poza nasz Kościół. Być może istnieje potrzeba nowelizacji innych ustaw „kościelnych”. Chcemy wrócić do rozmów na ten temat z obecnym rządem. Czekamy jednak, aż sytuacja polityczna będzie bardziej stabilna.

No tak, tym bardziej że na przykład wśród luteranów w Wiśle i na Śląsku cieszyńskim PiS dotąd nie wygrywało, a prezydent Komorowski miał w zeszłym roku najlepszy wynik w całym kraju.
Co nie znaczy, że w naszym Kościele nie ma zwolenników PiS. Jak w każdej społeczności wyznaniowej są u nas różnice poglądów politycznych. Redaktor Cezary Gmyz jest naszym współwyznawcą. W sprawie honorowego patronatu prezydenta Andrzeja Dudy – też nas wsparł.

Przez Polskę przechodzą protesty społeczne. Jak odbierają to luteranie? Biskup odciął się na Twitterze od karania kobiet za aborcję.
Myślenie luterańskie wywodzi się z reformacji. Zgodnie z teologią luterańską decyzje życiowe zapadają indywidualnie, nie można nimi obarczać Kościoła. To nie jest tak, że Kościół ma cię wziąć za rękę i poprowadzić do bram nieba. To ty osobiście odpowiadasz za swoje życie, ty musisz podejmować decyzje i ty staniesz przed Bogiem.

Czytaj także

Ważne tematy społeczne

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną