Społeczeństwo

Czym jest społeczeństwo 5.0

Kawada Tsukasa. Kawada Tsukasa. materiały prasowe
Rozmowa z Kawadą Tsukasą, ambasadorem Japonii w Polsce.
materiały prasowe

Wyobraźmy sobie przyszłość, w której zaawansowane technologie łączą świat wirtualny (cyberprzestrzeń) i świat realny w jedną skomplikowaną sieć. Pozwoli to zapewnić stabilny wzrost gospodarczy przy jednoczesnym rozwiązywaniu różnych problemów, z jakimi borykają się współczesne wysoko rozwinięte społeczeństwa. Centralnym elementem tej układanki jest człowiek, który może cieszyć się jeszcze lepszą jakością życia. To właśnie wizja, którą określa się mianem społeczeństwa 5.0.

Obecnie znajdujemy się na etapie społeczeństwa informatycznego, tzw. społeczeństwa 4.0. Komputery uczyniły nasze życie wygodnym, lecz jednocześnie w natłoku informacji wiele wysiłku wymaga wyselekcjonowanie tych użytecznych. Nie potrafimy także sprostać wyzwaniom, takim jak starzenie się społeczeństwa, zapewnienie udogodnień dla osób niepełnosprawnych czy wyludnianie się obszarów wiejskich.

Społeczeństwo 5.0 stawia na internet rzeczy, który połączy ludzi i urządzenia na całym świecie w jedną wielką sieć. Umożliwi to jeszcze większą niż dotychczas wymianę doświadczeń i informacji oraz przyczyni się do zwiększenia produktywności. Pozwoli także pokonać liczne problemy i trudności, z którymi się aktualnie borykamy. Innowacje w stylu życia przyczynią się do stworzenia społeczeństwa pełnego perspektyw na przyszłość, którego członkowie szanują się nawzajem bez względu na dzielące ich różnice, w którym każdy człowiek może cieszyć się wygodnym życiem.

***

Na początek chciałbym życzyć czytelnikom POLITYKI wszelkiej pomyślności w nowym roku. Miniony rok 2019 był niezwykle ważnym czasem z punktu widzenia relacji japońsko-polskich, obchodziliśmy bowiem stulecie nawiązania stosunków dyplomatycznych między naszymi krajami. W Japonii zorganizowano z tej okazji wiele wydarzeń poświęconych Polsce, zaś w Polsce – wiele wydarzeń o tematyce japońskiej.

Polityka 1.2020 (3242) z dnia 29.12.2019; Prezentacja; s. 14
Reklama