Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Społeczeństwo

Jak rząd zachęca do szczepień? I kto na tym korzysta?

Szczepienie przeciw Covid-19 w Poznaniu Szczepienie przeciw Covid-19 w Poznaniu Piotr Skórnicki / Agencja Gazeta
Michał Dworczyk zapowiedział, że do 15 mln domów trafi broszura informacyjna dotycząca programu szczepień. Złośliwi żartują, że pewnie znajdziemy ją w skrzynkach pod koniec roku.

Kampania profrekwencyjna ruszyła w styczniu, bo jak wiele razy przyznał Michał Dworczyk, pełnomocnik rządu ds. szczepień, „wcześniej nie chcieliśmy budzić zainteresowania Polaków w sytuacji, kiedy mamy mało szczepionek, bo natrafilibyśmy na frustrację”. Będzie miała charakter narastający – uspokajał i tłumaczył, że obejmie stopniowo kolejne grupy zakwalifikowane do szczepień.

Przez telefon, internet, osobiście

Uruchomiono więc bezpłatną i całodobową infolinię Narodowego Programu Szczepień przeciw covid-19, dostępną pod numerem 989. Można się do niej dodzwonić, choć czasem z uzyskaniem konkretnej informacji jest kłopot. Nawet lekarze i pracownicy szpitali, próbując ustalić adres szpitala węzłowego, w którym mają przyjąć pierwszą dawkę szczepionki, są odsyłani do innych miejsc i osób, np. dyrektorów placówek, w których pracują.

Duża część akcji profrekwencyjnej skupia się w internecie. Działa portal informacyjny gov.pl/szczepimysie. Rzeczywiście można tam znaleźć na mapie Polski najbliższy punkt szczepień, poczytać o tym, jak powstała szczepionka. Przy rejestracji zaczynają się schody. Rząd namawia osoby w wieku 18–69 lat do wypełnienia formularza „dla chętnych”, który gwarantuje, że kiedy przyjdzie pora na szczepienia naszej grupy, zostaniemy o tym poinformowani mailowo. Dopiero potem będziemy mogli zarejestrować się na konkretny termin.

Zarejestrować się na przyjęcie dwóch dawek da się na trzy sposoby: przez infolinię 989, portal pacjent.gov.pl albo kontakt z punktem szczepień. Pytanie, jak się odnajdują w takim systemie seniorzy – 80- i 70-latkowie, którzy rejestrować będą mogli się jako pierwsi, już od 15 i 22 stycznia?

Reklama