Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Społeczeństwo

Szkoły miały uczyć strzelać, a tu cicho. Pomysł Czarnka do kosza?

Otwarcie strzelnicy Otwarcie strzelnicy Rafał Malko / Agencja Wyborcza.pl
Przede wszystkim muszą zostać wydane precyzyjne przepisy. To nie może być partyzantka – podsumowuje dyrektorka warszawskiego liceum, w którym do organizowania lekcji strzelectwa nikomu się nie spieszy.

Od 1 września szkoły miały strzelać, a tu cicho. Nie było ani jednego telefonu w tej sprawie – narzeka rozczarowany właściciel komercyjnej strzelnicy w Bytomiu. Z jego obiektu, jedynego takiego w mieście, od lat korzystają uczniowie klas mundurowych z okolicznych szkół średnich. Gdy wiosną pojawiły się medialne zapowiedzi, że zajęcia ze strzelectwa staną się częścią nowej podstawy programowej przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa we wszystkich pierwszych klasach liceów, techników i szkół branżowych, miejscy urzędnicy zaczęli z nim rozmowy o korzystaniu z usług. Ustalono, że przejdą do konkretów, gdy przepisy zostaną zatwierdzone.

Strzelanie? Szkoły i miasta nie mają pieniędzy

W sierpniu szef MEiN podpisał rozporządzenie. A telefon, jak wspomniano, milczy. – Z moich nieoficjalnych rozmów z nauczycielami wynika, że miasto nie ma pieniędzy, szkoły nie mają pieniędzy, a rodzice ze swoich nie chcą za strzelanie płacić. Dla tych nowych przepisów są dwa lata vacatio legis. Czyli w najbliższym czasie strzelania nie będzie – wzdycha mężczyzna z Bytomia.

Według ministerialnego rozporządzenia obowiązkowe zajęcia strzeleckie mają być wprowadzone najpóźniej od roku szkolnego 2024/2025. W przypadku szkół, które mają na terenie powiatu dostęp do broni – m.in. kulowej, pneumatycznej, do strzelnic wirtualnych albo laserowych – lekcje powinny ruszyć już teraz, faktycznie od września.

Z analizy Związku Powiatów Polskich przeprowadzonej w pierwszej połowie roku wynikało, że na prawie 400 powiatów i miast na prawach powiatów zajęcia ze strzelectwa byłoby w stanie od września organizować ok. 25. – Właśnie dlatego, że strzelnic w Polsce jest bardzo mało, w 2019 r.

Reklama