Rewolucja społeczna w Chinach

Klasa z kasą
Chiny ciągle wydają się zajęte same sobą, a główną siłę napędową widzą w dwustumilionowej klasie średniej. To, co się tam dzieje, staje się jednak coraz ważniejsze dla świata.
Biznesowe centrum Pekinu jeszcze na billboardzie - wkrótce w realu
Jason Lee/Reuters/Forum

Biznesowe centrum Pekinu jeszcze na billboardzie - wkrótce w realu

Li Shanyou należy do coraz liczniejszej klasy Nowych Chińczyków, młodych multimilionerów tworzących od podstaw nową chińską gospodarkę. Li, gwiazda zorganizowanego w Szanghaju Ericsson Business Innovation Forum, kieruje założonym przez siebie serwisem internetowym Ku6.com – ten jeden z najpopularniejszych obecnie portali w Chinach zajmuje się dostarczaniem treści wideo (podobnie jak w innych krajach czyni to zakazany w Państwie Środka YouTube). Na pytanie, czy nie planuje ekspansji na cały świat, Li odpowiada pytaniem: po co? W Chinach do końca tego roku z Internetu będzie korzystać pół miliarda osób, a już w tej chwili dla 40 mln telewizor stał się przeżytkiem. Życia nie starczy, by zaspokoić chiński popyt, po co więc pchać się tam, gdzie cię nie chcą.

Prof. Fan Gang, dyrektor National Economic Research Institute, jeden z najwybitniejszych chińskich ekonomistów, tłumaczy postawę Li Shanyou językiem makroekonomii: globalny kryzys finansowy ujawnił Chinom siłę wewnętrznego popytu, zwłaszcza obliczanej już na ponad 200 mln osób klasy średniej, coraz bardziej zainteresowanej wzrostem poziomu życia i konsumpcji. Tylko w kryzysowym 2009 r. jej siła nabywcza wzrosła o 8,8 proc.

Bunt w firmie i na filmie

Chińskie władze zaczynają dostrzegać coraz wyraźniej problem płac w chińskiej gospodarce. Z jednej strony rośnie rozwarstwienie między dochodami wspomnianej klasy średniej (głównie młodych mieszkańców stolicy i miast wybrzeża) i zwykłych robotników, z drugiej zaś maleje udział wynagrodzeń w dochodzie narodowym, zmniejszając tym samym szansę na ożywienie wewnętrznego popytu.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną