Świat

Co za sojusz!

Analiza: powolny rozkład NATO

materiały prasowe
Poufna analiza niemieckiego MSZ dowodzi, że wbrew oficjalnym deklaracjom państwa europejskie nie są zainteresowane reformą

Anders Fogh Rasmussen, sekretarz generalny NATO, ma niewdzięczne zadanie: dokonać przebudowy sojuszu. Przez ponad 20 lat od zakończenia zimnej wojny NATO nie zdefiniowało swojej roli w zmienionej rzeczywistości. Cel, by „trzymać Rosjan z dala, Amerykanów w środku, a Niemców pod kuratelą” – jak ujął to pierwszy sekretarz generalny NATO lord Ismay – stał się nieaktualny najpóźniej wraz z upadkiem muru berlińskiego. Członkom paktu z trudem jednak przychodzi ustalenie nowych zadań sojuszu. Dotyczy to zwłaszcza Europejczyków.

Żółwie tempo

Poufna analiza niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych z niespotykaną dotychczas wyrazistością dowodzi, że do tej pory zrealizowano tylko nieliczne z założeń programowych, które sojusz ogłosił na szczycie w Chicago w minionym roku. „W kluczowych kwestiach nie udało się uzyskać jednomyślności” – czytamy w dokumencie MSZ. Opracowanie dokładnie wylicza problemy stojące przed NATO: od kulejącej współpracy przy budowie tarczy antyrakietowej po brak pieniędzy na skuteczną politykę obronną. Wniosek: zmiany następują w żółwim tempie.

Ociężałość sojuszu kontrastuje z szybkością, z jaką zmienia się globalny układ sił. Amerykanie kierują uwagę na awansujące kraje Azji, które rosną w siłę także pod względem militarnym. Europejczycy nie potrafią jednak w znaczącym stopniu odciążyć potężnego sojusznika. Bez amerykańskiej pomocy międzynarodowa interwencja w Libii sprzed dwóch lat musiałaby się zakończyć po kilku dniach. Od tamtej pory niewiele się w NATO zmieniło.

 

Fragment artykułu pochodzi z najnowszego 11 numeru tygodnika FORUM w kioskach od poniedziałku 18 marca 2013 r.

Warte przeczytania

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kraj

Pani Ziobro

Zaczynała od błahych artykułów w tabloidzie, potem była wpływową szefową w TVP. Dziś kieruje marketingiem wielkiej firmy ubezpieczeniowej. Nazywa się Patrycja Kotecka. Kotecka-Ziobro.

Anna Dąbrowska
23.04.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną