Świat

Finlandia w żałobie

Maskotka Angry Birds Maskotka Angry Birds AN

Nokia była dla Finów niczym członek rodziny, była istotną częścią narodowej identyfikacji i dumy (że jest się światowym liderem w wymagającej produkcji telefonów komórkowych). W czasach największej świetności generowała 25 proc. fińskiego eksportu i wytwarzała 4 proc. PKB. Teraz to niecały procent, a w produkcji smartfonów Nokia nie mieści się nawet w pierwszej światowej piątce. Ciągle jeszcze co drugi Fin z powodów sentymentalnych ma w kieszeni komórkę Nokii, ale młodzież już nie. W zeszłym roku zamknięto w Salo ostatnią istniejącą tam fabrykę telefonów, przebąkiwano też, że przejęciem firmy zainteresowany jest Microsoft. Jeden dinozaur chciałby kupić drugiego – komentowano. Ale dopiero nieoczekiwana wiadomość, że rzeczywiście fińska marka telefonów wkrótce zacznie znikać, a 32 tys. pracowników, łącznie z szefem Stephenem Elopem, przejmują Amerykanie od Okienek, dopełniła ogólnonarodową gorycz przegranej.

W kryzysie, też za sprawą Internetu, znalazła się inna tradycyjna fińska branża, przemysł papierniczy. Pozostały windy Kone oraz najnowszy fiński podarunek dla świata: aplikacja Angry Birds oraz pokrewne, które święcą triumf. Ale teraz Finowie sami są jak Wściekłe Ptaki, choć pocieszają się, że nie raz wychodzili z gorszych tarapatów, przywołując narodową cechę sisu, połączenie odwagi i uporu.

Polityka 37.2013 (2924) z dnia 10.09.2013; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 9

Warte przeczytania

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Czy wiesz, skąd pochodzi to, co nosisz?

Firmy odzieżowe (i nie tylko) lubią zapewniać, że są społecznie odpowiedzialne. Pora im powiedzieć: sprawdzam. Zwłaszcza w czasach pandemii.

Jędrzej Dudkiewicz
28.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną