Niemcy najlepszym krajem na świecie. Za co je cenimy?
To w Niemczech żyje się najlepiej – wynika z międzynarodowych badań. Nasi zachodni sąsiedzi z pozycji lidera zepchnęli właśnie Stany Zjednoczone.
Dennis Jarvis/Flickr CC by 2.0

W ankiecie Nations Brands Index, opracowanej przez Simona Anholta, badacza i doradcy politycznego, wzięto pod uwagę pięć kryteriów: eksport, sposób zarządzania, życie kulturalne, turystykę i imigrację.

Ankietowani – 20 tys. osób z 20 krajów – wystawili oceny 50 wskazanym państwom (w tym Polsce; znalazła się poza pierwszą dziesiątką). Zapytano m.in. o ogólne wyobrażenia na temat poszczególnych krajów i nacji – co mają do zaoferowania? Czy ich władze są kompetentne, gwarantują bezpieczeństwo? Czy ich kulturalne dziedzictwo przebija się za granicę, do globalnej świadomości, i czy wpływa na ogólny obraz kultury? Mieszkańcy – czy są dość przyjaźni, otwarci, tolerancyjni? Gdzie warto (i opłaca się) zamieszkać, podjąć studia, co zwiedzić? Oczekiwania większości badanych spełnili nasi zachodni sąsiedzi. Tak przynajmniej deklarują respondenci.

Pierwsze miejsce w klasyfikacji Niemcy zajęły poprzednio w 2008 roku. Później na pozycji lidera uplasowały się Stany Zjednoczone – taki stan utrzymywał się przez kolejnych pięć lat. 

Pierwsza dziesiątka najwyżej cenionych państw na świecie:

  1. Niemcy
  2. Stany Zjednoczone
  3. Wielka Brytania
  4. Francja
  5. Kanada
  6. Japonia
  7. Włochy
  8. Szwajcaria
  9. Australia
  10. Szwecja

Zagraniczne media awans Niemców tłumaczą zwycięstwem ich reprezentacji w mistrzostwach świata w piłce nożnej. Badanie przeprowadzano w dniach 10–28 lipca, finałowy mecz odbył się w międzyczasie, 13 lipca. „Wiele zawdzięczamy Argentynie” – komentują publicyści, choć analitycy są zdania, że piłkarze przysporzyli Niemcom tylko dodatkowych punktów. „W gruncie rzeczy Niemcy potwierdziły swoją silną pozycję ekonomiczną i polityczną w Europie” – wyjaśnia Simon Anholt. Jak widać, świat zdążył to odnotować. Za najpopularniejszy kraj świata naszych sąsiadów uznali też w zeszłym roku ankietowani BBC

Za niepowodzenie Stanów Zjednoczonych odpowiadają – zdaniem publicystów – respondenci z Rosji i Egiptu, obwiniający Baracka Obamę o obniżony poziom bezpieczeństwa na świecie (to głównie USA, w ich ocenie, powinny gwarantować pokój). Rosja spadła tymczasem z 22. na 25. miejsce, wyprzedziły ją Argentyna, Chiny i Singapur. To skutek polityki wobec Ukrainy, ale też sygnał ostrzegawczy – tłumaczą badacze. Wnioski z analiz mają bowiem pomagać „rządom, organizacjom i przedsiębiorcom zrozumieć swoje państwa, a w efekcie zadbać o ich renomę”. 

Za co cenimy Niemcy? Za skutecznych piłkarzy, dokonania Angeli Merkel, a może za zdobycze i ludzi ich kultury? Zachęcamy do dyskusji.

Badanie Nations Brands Index jest realizowane od 2008 r. we współpracy z GfK, jednym z najstarszych koncernów badających opinię publiczną. „Bo opinia publiczna jest jedyną supermocą tego świata” – uważa Simon Anholt, pomysłodawca projektu, niezależny doradca polityczny, badacz. Anholt korzysta z danych zgromadzonych przez organizacje narodowe i samorządowe. Termin „brand nation” (marka, renoma państwa) ukuł już w 1996 r., zapoczątkowując szereg badań w tym zakresie. Zestawia państwa, miasta i regiony po to, by – jak twierdzi – skłonić ich władze do refleksji. Nations Brands Index pozwala zaś sprawdzić, jak poszczególne nacje wzajemnie się postrzegają. Stanowi więc podpowiedź, co należałoby zmienić albo ulepszyć, żeby liczyć się na świecie.

Ważne w świecie

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną