W ankiecie Nations Brands Index, opracowanej przez Simona Anholta, badacza i doradcy politycznego, wzięto pod uwagę pięć kryteriów: eksport, sposób zarządzania, życie kulturalne, turystykę i imigrację.
Ankietowani – 20 tys. osób z 20 krajów – wystawili oceny 50 wskazanym państwom (w tym Polsce; znalazła się poza pierwszą dziesiątką). Zapytano m.in. o ogólne wyobrażenia na temat poszczególnych krajów i nacji – co mają do zaoferowania? Czy ich władze są kompetentne, gwarantują bezpieczeństwo? Czy ich kulturalne dziedzictwo przebija się za granicę, do globalnej świadomości, i czy wpływa na ogólny obraz kultury? Mieszkańcy – czy są dość przyjaźni, otwarci, tolerancyjni? Gdzie warto (i opłaca się) zamieszkać, podjąć studia, co zwiedzić? Oczekiwania większości badanych spełnili nasi zachodni sąsiedzi. Tak przynajmniej deklarują respondenci.
Pierwsze miejsce w klasyfikacji Niemcy zajęły poprzednio w 2008 roku. Później na pozycji lidera uplasowały się Stany Zjednoczone – taki stan utrzymywał się przez kolejnych pięć lat.
Pierwsza dziesiątka najwyżej cenionych państw na świecie:
- Niemcy
- Stany Zjednoczone
- Wielka Brytania
- Francja
- Kanada
- Japonia
- Włochy
- Szwajcaria
- Australia
- Szwecja
Zagraniczne media awans Niemców tłumaczą zwycięstwem ich reprezentacji w mistrzostwach świata w piłce nożnej. Badanie przeprowadzano w dniach 10–28 lipca, finałowy mecz odbył się w międzyczasie, 13 lipca. „Wiele zawdzięczamy Argentynie” – komentują publicyści, choć analitycy są zdania, że piłkarze przysporzyli Niemcom tylko dodatkowych punktów.