Świat

Historyczny tomos

Ukraińska Prawosławna Cerkiew uzyskała niezależność

Bartłomiej, patriarcha Konstantynopola (od lewej) i Epifaniusz, metropolita Kijowa. Bartłomiej, patriarcha Konstantynopola (od lewej) i Epifaniusz, metropolita Kijowa. Murad Sezer/Reuters / Forum

W soborze św. Jerzego w dzielnicy Fanar w Stambule, podczas uroczystej liturgii, Metropolita Kijowa i Całej Ukrainy Epifaniusz odebrał tomos, akt przyznający niezależność Ukraińskiej Prawosławnej Cerkwi, podpisany przez patriarchę Konstantynopola Bartłomieja. Powstała ona po zjednoczeniu trzech Kościołów prawosławnych działających na Ukrainie, z których największym była Ukraińska Cerkiew Patriarchatu Kijowskiego, nieuznawana jednak przez Konstantynopol ani przez inne Kościoły prawosławne na świecie.

Polityka 2.2019 (3193) z dnia 08.01.2019; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 10
Oryginalny tytuł tekstu: "Historyczny tomos"

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kultura

Zapomniana historia Mietka Kosza

Film Macieja Pieprzycy „Ikar. Legenda Mietka Kosza” z brawurową rolą Dawida Ogrodnika przypomina wielką postać tytułowego niewidomego pianisty. To powód, by raz jeszcze zastanowić się nad wciąż nośnym mitem artysty straceńca.

Mirosław Pęczak
19.10.2019