Archiwum Polityki

Nadjeżdża Agila

W gliwickich zakładach General Motors ruszy niebawem produkcja modelu Agila - najmniejszego i nietypowego przedstawiciela rodziny Opla. Agila jest mikrovanem i ma japońskie pochodzenie, zaś producent liczy, że dzięki niej umocni swą pozycję na rynkach Europy Zachodniej. Po latach rosnącego importu Polska staje się coraz większym samochodowym eksporterem.

Na razie Opel zdecydował się pokazać sylwetkę nowego auta i zdradzić kilka szczegółów technicznych. Agila jest mikrovanem - to nowy dla Opla typ samochodu. Wymyślili go Japończycy z myślą o wygodnym poruszaniu się w zatłoczonym miejskim ruchu. Ma zwartą budowę, jest krótki, wąski, ale za to bardzo wysoki. Skrajnie rozsunięte osie i maleńka komora silnika pozwalają na wygospodarowanie dużej przestrzeni wewnątrz pojazdu.

Już na pierwszy rzut oka Opel Agila zdradza swe pochodzenie - to, wypisz wymaluj, Suzuki Wagon R+ po niewielkiej operacji kosmetycznej. Choć japoński maluch jest sprzedawany od 1997 r., Opel zachowuje się tak, jakby podobieństwo było przypadkowe, a Agila była jego własnym dziełem. Oficjalnie wspomina się tylko o współpracy z Suzuki, ale większość zasług konstruktorzy z Russelsheim przypisują sobie. Zapowiadają, że Agila będzie autem zwrotnym (nazwa pochodzi od angielskiego słowa agile - szybki, zwinny), a elektrycznie wspomagany układ kierowniczy ułatwi parkowanie. Konstrukcja ma być dość odporna na skutki kolizji - w nowym aucie instalowane będą belki boczne, dwie poduszki powietrzne, napinacze pasów, chowające się pedały.

Na czym w rzeczywistości polega oryginalny wkład Opla w to auto? Przede wszystkim na układzie napędowym. Będą w nim montowane silniki dotychczas stosowane w Corsie - trzycylindrowy, litrowe o mocy 58 KM lub 1,2 litra (16 zaworowy) o mocy 75 KM. Kabina Agili będzie różniła się od Suzuki dużo bardziej niż nadwozie. Wyposażenie, deska rozdzielcza, fotele itd. - wszystko to zostało zaprojektowane tak, by nowe auto wpisywało się w stylistykę Opla - zapewniają konstruktorzy - ale na razie nie pozwalają zajrzeć do środka.

Agila zostanie oficjalnie pokazana podczas wiosennego salonu samochodowego w Genewie. Wówczas też ruszy produkcja w zakładach Opla w Gliwicach, równolegle z dotychczas wytwarzaną Astrą Classic.

Polityka 43.1999 (2216) z dnia 23.10.1999; Społeczeństwo; s. 78
Reklama