Archiwum Polityki

Firma w kieszeni

Małe rodzinne firmy coraz częściej wykorzystują w swej działalności technologie XXI w. Nie trzeba mieć wielkich pieniędzy, ważniejszy jest dobry pomysł. Ci, którzy już postawili na nowoczesność, wyprzedzają konkurencję o kilka długości.

Mariusz Surma z Wrocławia jeszcze do niedawna pracował dla dużego polskiego banku. Stateczną posadę w finansach zmienił jednak na własny, oryginalny biznes. Założył Trend – pierwszą w kraju nowoczesną hurtownię biżuterii. – W tej branży działa się tak, że każdy z handlowców rusza w Polskę z walizką, w której jest towar wart co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych – tłumaczy. Po miesiącu okazuje się, że jeden mógł sprzedać więcej, ale w trasie zabrakło mu łańcuszków. Drugi w tym czasie nie sprzedał nic. – Aż skóra cierpnie na myśl, co by się stało, gdyby ktoś został zaatakowany – dodaje Surma. Dlatego właściciel Trendu wpadł na inny pomysł. Każdy z jego ośmiu handlowców wozi ze sobą tylko jeden pokazowy komplet biżuterii i kieszonkowy komputer Pocket PC. Gdy zdobędzie zamówienie, wpisuje je do komputera, a urządzenie przez sieć telefonii komórkowej natychmiast przekazuje je do magazynu. Po kilku dniach do sklepu puka kurier z przesyłką z Trendu.

Na biurko Mariusza Surmy codziennie spływają zamówienia od handlowców z terenu. Cały czas sprawdza, jakie pierścionki w tym sezonie sprzedają się najlepiej. – Na kieszonkowe komputery wydałem 40 tys. zł. Za to nie inwestuję w nietrafiony towar, mniej płacę za ubezpieczenie, moi pracownicy odwiedzają dziennie dwa razy więcej sklepów. Zaoszczędziłem dwadzieścia razy tyle – wylicza Surma. Eksperci przyznają mu rację.

Małe, a wyrafinowane

Informatyka służy oczywiście wielkim koncernom. Producenci napojów (np. Coca-Cola), środków czystości (Henkel, Unilever), leków (Polpharma) wydali miliony dolarów na komputerowe systemy wspomagania sprzedaży. – Takie firmy mają dziesiątki handlowców w całej Polsce. Dostarczają towar do tysięcy sklepów.

Polityka 25.2004 (2457) z dnia 19.06.2004; Gospodarka; s. 42
Reklama