Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Biotankowanie

Co zrobimy, jeśli cena benzyny dojdzie do 10 zł za litr? Szwedzi zaczęli całkiem serio przygotowywać się do takiej ewentualności.

Nie chodzi tylko o samą cenę, chociaż nie wszyscy będą ją w stanie ekonomicznie unieść. Dalszy, niekontrolowany już, wzrost cen ropy naftowej może doprowadzić do innych nieprzewidywalnych dzisiaj konsekwencji. W najczarniejszym scenariuszu mogących doprowadzić do paraliżu gospodarczego. Zdaniem szwedzkich ekspertów, nie ma dziś – i prawdopodobnie na najbliższe 20 lat – żadnej dobrej alternatywy dla benzyny. Najmniejsze zło to wzgardzone u nas biopaliwa, które stosunkowo szybko i tanio mogą zastąpić benzynę, łagodząc wiszący nad nami szok cenowy.

Cena alkoholu etylowego wytwarzanego w Brazylii i innych krajach tropikalnych nie przekracza złotówki za litr. A jest to przecież prawie gotowy środek napędowy, jedynie o 30 proc. uboższy energetycznie niż benzyna. Szwedzi ze swoich surowców (zboża i odpadów rolniczych) są w stanie produkować etanol tylko o połowę drożej, co – jak łatwo wyliczyć – czyni go w pełni konkurencyjnym w stosunku do benzyny (przy jej dzisiejszych cenach). Mają również w tej branży spore doświadczenie: samochody zaczęły jeździć na etanolu w tym kraju już w latach 40. minionego stulecia – też w wyniku prób wyjścia z ówczesnego spowodowanego wojną kryzysu paliwowego.

Szwedzi są stosunkowo dobrze przygotowani do zmiany paliw napędowych. Kiedy u nas kłócono się o wprowadzenie pięcioprocentowej domieszki etanolu do benzyny, w Szwecji przeprowadzono tę operację bez protestów i naciąganych argumentów, że silniki samochodów będą się psuły. Konsumentom, tak jak proponowano w Polsce, nie dano wyboru i czy chcą, czy nie chcą, wszyscy muszą tankować 95-oktanową benzynę z 5-procentową domieszką spirytusu. Żaden trybunał konstytucyjny nie zakwestionował tego narzuconego rozwiązania. Może dzięki temu, że szwedzka konstytucja zajmuje się tylko formą rządów, a nie ich treścią.

Polityka 35.2005 (2519) z dnia 03.09.2005; Świat; s. 56
Reklama