Archiwum Polityki

Globalna gorączka

W Brukseli ogłoszono dramatyczny raport, potwierdzający zmiany ziemskiego klimatu. Tym razem przyjęto go ze śmiertelną powagą. Świat ogarnia gorączka, której skutki możemy odczuć znacznie prędzej i dotkliwiej niż samo zapowiadane ocieplenie.

Za kilka dni, po raz pierwszy w historii, sprawą zajmie się Rada Bezpieczeństwa ONZ. Uczestnicy tegorocznego szczytu w Davos uznali w głosowaniu, że zmiany klimatyczne będą w nadchodzących latach światowym problemem nr 1. Brytyjski ekspert sir Nicholas Stern ogłosił, że jeśli nie będziemy przeciwdziałać degradacji atmosfery, już wkrótce globalny PKB będzie z każdym rokiem malał o 5 proc., a potem może nawet i 20 proc. (!) rocznie.

Całemu światu stracha napędzili eksperci z Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatycznych (IPCC), organizacji powołanej w 1988 r. przez ONZ. Zbiera ona obserwacje przyrodnicze i dane klimatyczne z całego świata i raz na 6 lat publikuje ekspertyzę o stanie  atmosfery, sygnowaną przez kilka tysięcy naukowców ze 100 krajów. Poprzedni raport ogłoszono w 2001 r.; teraz właśnie przyszła kolej na następny.

W ciągu minionych 6 lat eksperci (analizując, jak podano, 29 tys. różnych informacji) nabrali pewności, że klimat ziemski rzeczywiście się ociepla i że odpowiada za to (w 90 proc.) działalność człowieka. Nigdy wcześniej nie było w atmosferze takiej koncentracji gazów cieplarnianych – piszą autorzy. Dwutlenku węgla – wydalanego głównie przez pojazdy, przemysł, elektrownie – jest dziś w powietrzu o jedną trzecią więcej niż 250 lat temu; kopalnie, szyby naftowe, a także przemysłowe tuczarnie zwierząt odpowiadają za wzrost emisji metanu; rolnictwo zaś, w wyniku masowego sztucznego nawożenia, uwalnia do atmosfery ogromne ilości podtlenku azotu. Gazy te działają jak dach szklarni lub termos – zatrzymują ciepło przy powierzchni Ziemi. Ostatnie pół wieku jest na naszej planecie najcieplejsze od 1300 lat, a do końca obecnego stulecia średnia temperatura może wzrosnąć od 1,8 do 4 st.

Polityka 16.2007 (2601) z dnia 21.04.2007; Temat tygodnia; s. 20
Reklama