Piotr Sarzyński
Piotr Sarzyński
Fotoreportaże

Dwanaście prac Anisha

Wielkie rzeźby Anisha Kapoora. Dlaczego są tak wyjątkowe?

11 października 2022
„Wrota chmur” zwane Fasolką, ustawione w Chicago w 2006 r., szybko stały się symbolem miasta. „Wrota chmur” zwane Fasolką, ustawione w Chicago w 2006 r., szybko stały się symbolem miasta. Shutterstock
Jednym z najszerzej komentowanych wydarzeń tegorocznego Biennale Sztuk w Wenecji była indywidualna wystawa brytyjskiego artysty Anisha Kapoora. Teraz jego dzieła oglądać można w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Trudno napisać, że nie warto było jechać aż do Wenecji, a wystarczyło pod Radom. Bo to dwa wydarzenia tak różne jak oratorium i kwartet smyczkowy. Ekspozycja wenecka była spektakularna, a twórca na jej potrzeby zaanektował aż dwie imponujące przestrzenie: Gallerie dell’Accademia oraz Palazzo Manfrin, będący od niedawna jego własnością. To był pełny przegląd wszystkiego, co artysta dotychczas wymyślił. Sygnał wysłany światu sztuki: oto ja, wielki Anish, przed którym powinniście paść na kolana i w niemym zachwycie podziwiać to, co wyszło z mojej pracowni.

Na tym tle orońska ekspozycja prezentuje się raczej skromnie: dwanaście prac wykonanych w większości ze skalnych bloków. A więc jedynie cząstka z poszukiwań twórczych artysty. I to raczej tych dawniejszych. Ale paradoksalnie to w Orońsku, a nie w Wenecji mamy do czynienia z Kapoorem w jego najlepszej rzeźbiarskiej formule i formie, nawet jeśli wiemy, że to nie on osobiście stał z dłutem i mozolnie dłubał owe formy, tylko zastępy jego asystentów kamieniarzy.

„Wielkie drzewo” przy Muzeum Guggenheima w Bilbao.Shutterstock„Wielkie drzewo” przy Muzeum Guggenheima w Bilbao.

Wędrówka przez świat rzeźby

Kapoora standardowo przedstawia się jako artystę pochodzenia hinduskiego. Fakt, jego ojciec był Hindusem, fizykiem, a nawet naczelnym hydrografem indyjskiej marynarki wojennej. Ale sam artysta z kraju wyjechał jeszcze jako nastolatek, by nigdy już tam nie wrócić. Do ojczystego kraju i do hinduizmu ma zatem duży dystans. Jego matka była iracką Żydówką, po krótkim epizodzie izraelskim (mieszkał w kibucu i bez sukcesu próbował studiować elektrotechnikę) wyjechał do Wielkiej Brytanii, by na Wyspach osiąść już na stałe.

Publiczność udało mu się zaciekawić stosunkowo wcześnie, gdy wkrótce po studiach wziął udział w wystawie „New Sculpture” (1978 r.). Z zastępów rzeźbiarzy aspirujących do kariery wyróżniał się stosowaniem jaskrawych pigmentów proszkowych, które dla krytyków stanowiły czytelny trop w stronę hinduskich rytuałów.

Polityka 42.2022 (3385) z dnia 11.10.2022; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Dwanaście prac Anisha"
  • Biennale Sztuki
  • sztuki wizualne
Piotr Sarzyński

Piotr Sarzyński

Z wykształcenia socjolog. W „Polityce” od 1986 r. Zajmuje się problematyką kulturalną, a szczególnie popularyzacją sztuki, architekturą i designem. W latach 1988–96 współautor i prowadzący liczne programy w TVP (m.in. „Studio Otwarte”, „Kawa czy herbata?”). Autor pięciu książek, m.in. „Przewodnika po rynku malarstwa” i „Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko”.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

  1. Wrak płynie wspak, czyli drugie życie statków. Nie muszą kończyć na złomie

    Ryszarda Socha
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.