Piotr Sarzyński
Piotr Sarzyński
Fotoreportaże

Dwanaście prac Anisha

Wielkie rzeźby Anisha Kapoora. Dlaczego są tak wyjątkowe?

11 października 2022
„Wrota chmur” zwane Fasolką, ustawione w Chicago w 2006 r., szybko stały się symbolem miasta. „Wrota chmur” zwane Fasolką, ustawione w Chicago w 2006 r., szybko stały się symbolem miasta. Shutterstock
Jednym z najszerzej komentowanych wydarzeń tegorocznego Biennale Sztuk w Wenecji była indywidualna wystawa brytyjskiego artysty Anisha Kapoora. Teraz jego dzieła oglądać można w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Trudno napisać, że nie warto było jechać aż do Wenecji, a wystarczyło pod Radom. Bo to dwa wydarzenia tak różne jak oratorium i kwartet smyczkowy. Ekspozycja wenecka była spektakularna, a twórca na jej potrzeby zaanektował aż dwie imponujące przestrzenie: Gallerie dell’Accademia oraz Palazzo Manfrin, będący od niedawna jego własnością. To był pełny przegląd wszystkiego, co artysta dotychczas wymyślił. Sygnał wysłany światu sztuki: oto ja, wielki Anish, przed którym powinniście paść na kolana i w niemym zachwycie podziwiać to, co wyszło z mojej pracowni.

Na tym tle orońska ekspozycja prezentuje się raczej skromnie: dwanaście prac wykonanych w większości ze skalnych bloków. A więc jedynie cząstka z poszukiwań twórczych artysty. I to raczej tych dawniejszych. Ale paradoksalnie to w Orońsku, a nie w Wenecji mamy do czynienia z Kapoorem w jego najlepszej rzeźbiarskiej formule i formie, nawet jeśli wiemy, że to nie on osobiście stał z dłutem i mozolnie dłubał owe formy, tylko zastępy jego asystentów kamieniarzy.

„Wielkie drzewo” przy Muzeum Guggenheima w Bilbao.Shutterstock„Wielkie drzewo” przy Muzeum Guggenheima w Bilbao.

Wędrówka przez świat rzeźby

Kapoora standardowo przedstawia się jako artystę pochodzenia hinduskiego. Fakt, jego ojciec był Hindusem, fizykiem, a nawet naczelnym hydrografem indyjskiej marynarki wojennej. Ale sam artysta z kraju wyjechał jeszcze jako nastolatek, by nigdy już tam nie wrócić. Do ojczystego kraju i do hinduizmu ma zatem duży dystans. Jego matka była iracką Żydówką, po krótkim epizodzie izraelskim (mieszkał w kibucu i bez sukcesu próbował studiować elektrotechnikę) wyjechał do Wielkiej Brytanii, by na Wyspach osiąść już na stałe.

Publiczność udało mu się zaciekawić stosunkowo wcześnie, gdy wkrótce po studiach wziął udział w wystawie „New Sculpture” (1978 r.). Z zastępów rzeźbiarzy aspirujących do kariery wyróżniał się stosowaniem jaskrawych pigmentów proszkowych, które dla krytyków stanowiły czytelny trop w stronę hinduskich rytuałów.

Polityka 42.2022 (3385) z dnia 11.10.2022; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Dwanaście prac Anisha"
  • Biennale Sztuki
  • najciekawsze wystawy 2022
  • sztuki wizualne
Piotr Sarzyński

Piotr Sarzyński

Z wykształcenia socjolog. W „Polityce” od 1986 r. Zajmuje się problematyką kulturalną, a szczególnie popularyzacją sztuki, architekturą i designem. W latach 1988–96 współautor i prowadzący liczne programy w TVP (m.in. „Studio Otwarte”, „Kawa czy herbata?”). Autor pięciu książek, m.in. „Przewodnika po rynku malarstwa” i „Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko”.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

  1. Bójka się zaczęła, gdy tylko Ruscy wyszli. Wieś zatruta, patrzą krzywo, ręki nie podadzą

    Paweł Reszka
  2. Schroniska w górach: misja czy biznes? Afera o Samotnię odsłania wszystkie problemy

    Marcin Piątek
  3. Fotograf Rafał Milach: Ja zdjęciami krzyczę. Zanim będzie za późno

    Juliusz Ćwieluch
  4. Cisza. Wybuch. Małe trzęsienia ziemi. Mikroapokalipsy. Reportaż „Polityki” z okopów w Ukrainie

    Paweł Reszka
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.