Wiem to na pewno. Sztuka przynosi pocieszenie, a nawet otwiera perspektywę nadziei. Dlatego dzielimy się z Wami odkryciami tego roku – tym, co pozwalało nam trwać.
Najciekawsze wystawy, artyści, miejsca warte uwagi w całej Polsce. Także te powstające, jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, o którym m.in. mówimy w debacie poświęconej projektowaniu przestrzeni dla sztuki.
Zaglądamy do pracowni jednego z ostatnich genialnych malarzy pokolenia powojennego – Jana Dobkowskiego, który z ogromem swoich dokonań i stojącą za nimi filozofią mógłby mieć wystawę w Muzeum Narodowym. Przygotowała mu ją jednak latem mijającego roku DESA Unicum i to było jedno z tych wydarzeń, które ściągnęło tłumy. Eksponowane dzieła szybko znalazły właścicieli, a te, których nie pokazywano publicznie, bo są zbyt ważne dla autora, miałam szczęście zobaczyć podczas zdjęć do artykułu. Zachwyciły mnie zwłaszcza prace z lat 70. – seria zielono-czerwonych, zmysłowych, emanujących dziką wręcz radością życia i tworzenia.
„Życie to cud” – powtarza podczas wywiadu Jan Dobkowski.
Ten numer jest również o wolności i niezależności twórczej, o dzieleniu się dobrem, talentami i uwagą. Projekty humanitarne, realizowane w Polsce i poza jej granicami – spontanicznie, przy zaangażowaniu społecznym – dają nadzieję na przywrócenie ładu światu.
Małgorzata Tomczyk
Redaktor Prowadząca
Co znajdziemy w tym numerze:
- To wydanie jest w dużej części poświęcone sztuce – przestrzeni do jej eksponowania, zarówno domowej jak i publicznej; najciekawszym wystawom mijającego roku w subiektywnym ujęciu redakcji oraz wzornictwu z artyzmem.
W debacie odbytej z udziałem przedstawicieli i projektantów największych instytucji kulturalnych w Polsce, takich jak Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Sztuki Nowoczesnej Warszawa, Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku, Filharmonia Szczecin, Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie – wymieniamy poglądy na miejsca kreujące nieograniczone możliwości dla artystów i zastanawiamy się nad obiektami ponadczasowymi, które poradzą sobie w kryzysach: ekologicznym i energetycznym.
W rozmowie z jednym z ostatnich wybitnych malarzy z pokolenia powojennego Janem Dobkowskim (rocznik 1942) rozmawiamy o niezależności twórczej od PRL do dzisiaj, zaangażowaniu społecznym i fascynacji naturą, która pozwala pogodzić się z tym, co nieuchronne. W pracowni artysty oglądamy nigdy nie wystawiane prace z różnych okresów twórczości i poznajemy kulisy ich powstawania.
- Projektowanie wrażliwe na ludzkie historie i potrzeby – dla pokrzywdzonych wojną, zepchniętych na margines życia.
Przyglądamy się adaptacji budynków biurowych, pustostanów – na szkoły dla dzieci uchodźców i tymczasowe domy. Rozmawiamy z architektami i wolontariuszami z Polski, Ukrainy i Rumunii o kulisach ich spontanicznych, ale świetnie zorganizowanych działań, o sposobach pozyskiwania wyposażenia i poczuciu misji.
Relacjonujemy warszawskie spotkanie z japońskim architektem Shigeru Banem, laureatem architektonicznego Nobla, czyli Nagrody Pritzkera – zaangażowanym w projekty dla uchodźców z Ukrainy, realizowane w Europie.
- Przedstawiamy uhonorowany międzynarodowymi nagrodami za koncept architektoniczny prywatny dom miejski z Ekwadoru.
To architektura zrównoważona nie tylko dlatego, że powstała z naturalnych materiałów, ma dobrą izolację termiczną, jest w naturalny sposób wentylowana i korzysta z deszczówki. Ważne jest też optymalne, dostosowane do potrzeb, wykorzystanie przestrzeni. Przemieszanie funkcji, typowe dla stref śródmiejskich, może tworzyć nowy, atrakcyjny dla przyszłych pokoleń, paradygmat zamieszkiwania, a jednocześnie regenerować miejską tkankę z szacunkiem dla lokalnych tradycji. Bo w centrum zainteresowań ekwadorskich architektów z pracowni NATURA FUTURA są relacje międzyludzkie. To w nich widzą istotę miejskości.
„Salon. Z poczucia wspólnoty” – 140 stron o architekturze, wzornictwie i stylu życia – w sprzedaży od 14 grudnia w cenie 16,99 zł. Pismo dostępne w dobrych punktach sprzedaży prasy i w sklepie internetowym sklep.polityka.pl, gdzie do kupienia jest także dwanaście poprzednich numerów. Dostęp do wersji elektronicznej magazynu jest możliwy w prenumeracie cyfrowej „Polityki”.
Zapraszamy także na nasz fanpage na Facebooku.