Jak żyć dobrze ze sobą i światem. Odc. 21
Jak wytrzymać latem za kierownicą: w upale i ulewie. A może lepiej jeździć nocą?
Czy na drogach jest bezpieczniej w upale czy w ulewie? A może lepiej jeździć nocą? Jakie bezwzględne warunki brzegowe trzeba zachować, żeby zwiększyć swoje szanse na szczęśliwy dojazd i powrót? I dlaczego Polacy uporczywie te warunki ignorują? To część pytań, na które odpowiada prof. Adam Tarnowski z Instytutu Psychologii UMK, badacz i szkoleniowiec w dziedzinie psychologii transportu.
O alkoholu rozmawiamy krótko, bo uznajemy za oczywiste, że po wypiciu nie można siadać za kółkiem. Zajmujemy się natomiast wątkiem kawy i energetyków, ponieważ wiedza na temat ich działania jest mniejsza.
Liczba wypadków w ostatnich latach, na szczęście, powoli spada. Według danych Komendy Głównej Policji w 2023 r. było ich 20 936, o ponad 8 pkt proc. mniej niż dwa lata wcześniej. Przyczyn jest kilka: surowsze mandaty, poprawa stanu dróg oraz lepsze dopracowanie przepisów, m.in. tych regulujących status pieszych na przejściach. Można powiedzieć, że doszliśmy do momentu, w którym trudniej już zwalać winę za nieuwagę i błędy za kółkiem na różnorakie okoliczności zewnętrze. Obecnie w rosnącym stopniu chodzi o odpowiedzialność i świadomość każdego z użytkowników dróg.