Zależało nam, by zainicjować w Polsce rozmowę o tranzycji. Powiedzmy, że w tym przejawia się nasz patriotyzm – mówią Małgorzata Szumowska i Michał Englert, autorzy filmu „Kobieta z…”.
Kino pomagało mi radzić sobie ze światem, z moimi problemami. Duże słowa, ale tak było – mówi Roman Gutek, dyrektor i pomysłodawca nowego festiwalu starego kina Timeless Film Festival Warsaw.
Gdyby nie zmiana władzy i klęska prawicy w ostatnich wyborach, data premiery pewnie nadal stałaby pod znakiem zapytania – mówi Marcin Koszałka, reżyser filmu „Biała odwaga”.
Faszyzm nie był tylko niemieckim fenomenem. Warto się zastanowić, czy nie grozi nam z niego powtórka – mówi Sandra Hüller, aktorka grająca w dwóch głośnych filmach sezonu: „Strefie interesów” i „Anatomii upadku”.
Nie wyobrażam sobie życia bez śmiechu, a do tego potrzebny jest drugi człowiek – mówi Kinga Dębska, reżyserka i scenarzystka filmowa.
Przez ostatnie osiem lat żyliśmy na oddziale zamkniętym szpitala psychiatrycznego, w którym zaczynają nam podawać różne substancje zmieniające świadomość – mówi aktor i wokalista Arkadiusz Jakubik.
W reżimach totalitarnych często dochodzi do wstrząsów dających poczucie iluzorycznego zwycięstwa, krótkich spazmów przed ostateczną klęską – mówi włoski reżyser Marco Bellocchio, autor dramatu psychologicznego „Porwany”.
Trudniej mają ci, którzy zostają, niż ci, którzy odchodzą – mówi Magdalena Cielecka, odtwórczyni głównej roli w filmie „Lęk” poświęconym eutanazji.
Powiedzieć, że posłużyliśmy się sztuczną inteligencją i „Chłopi” nie są filmem w stu procentach ręcznie malowanym, mogą tylko ludzie nieznający się na rzeczy. To kłamstwo – mówią DK i Hugh Welchmanowie, autorzy animacji „Chłopi”, polskiego kandydata do Oscara.
To nie jest film o bohaterze nowej Polski, jakim był np. Kukliński, tylko o antybohaterze – mówi Jan Holoubek, reżyser thrillera szpiegowskiego „Doppelgänger. Sobowtór”.