Historia

Szwajcar zaprasza zimą

Jak narodziła się zimowa turystyka

Okolice St. Moritz, 1931 r. Okolice St. Moritz, 1931 r. IMAGNO/Austrian Archives / Getty Images
150 lat temu pierwsi goście odważyli się zimą przyjechać do St. Moritz. Można to uznać za początek zimowej turystyki na całym kontynencie. Nic dziwnego, że Szwajcaria z dumą obchodzi tę rocznicę.
Kulig w St. Moritz.Topical Press Agency/Getty Images Kulig w St. Moritz.

Zaczęło się od biznesowego zakładu. Oto jesienią 1864 r. Johannes Badrutt, właściciel hotelu Kulm w St. Moritz, w południowo-wschodniej Szwajcarii, umówił się z szóstką swoich brytyjskich letników, że jeśli wrócą do doliny Engadyny i nie będzie pięknej pogody, to zwróci im za podróż i pobyt. Anglicy spędzili w St. Moritz całą zimę – od Bożego Narodzenia po Wielkanoc – i niemal zawsze świeciło tam słońce. Do kraju wrócili zadowoleni i w londyńskich salonach zaczęli opowiadać, jak wspaniale jest w szwajcarskich górach zimą.

Polityka 12.2015 (3001) z dnia 17.03.2015; Historia; s. 67
Oryginalny tytuł tekstu: "Szwajcar zaprasza zimą"

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Rynek

Nowe sklepy bez obsługi

Dzięki nowym technologiom sklepy mogą już działać bez obsługi, a klientom do zakupów wystarczy smartfon z aplikacją. Nie wiadomo tylko, czy ta cyfrowa rewolucja poradzi sobie z analogowymi złodziejami.

Cezary Kowanda
15.10.2019