Historia

Czołg na 102

„Czterej pancerni i pies”: jak powstała legenda

Podwórkowa wersja czołgu z 1968 r. Podwórkowa wersja czołgu z 1968 r. Jerzy Dąbrowski / Forum
Zapowiedź zakupu czołgów Abrams rozpala wyobraźnię Polaków mających wyjątkową słabość do pancerza. Świadczy o tym choćby nieustająca popularność serialu „Czterej pancerni i pies”, który od 55 lat nie schodzi z ekranu. Korzystając z okazji, przypomnijmy: kto w czasie wojny ukradł Szarika, ile kosztowało wynajęcie czołgu i kim byli prawdziwi pancerni.
Filmowy „Rudy”.Jakub Kaczmarczyk/PAP Filmowy „Rudy”.

Widzowie telewizji pierwszy raz usłyszeli „Balladę o pancernych” Agnieszki Osieckiej w 1966 r. Wtedy też poznali załogę czołgu „Rudy”. Do dziś nie ma drugiego takiego serialu, który by stał się kulturowym, socjologicznym i historycznym fenomenem.

W latach 60. ubiegłego wieku, niespełna dwadzieścia lat od zakończenia wojny, wciąż było za wcześnie, aby rany całkiem się zabliźniły, ale pojawiły się w jej recepcji inne akcenty niż tylko martyrologia. Wyraźnie to widać w kinie – obok dramatów coraz częściej kręcono wojenne filmy przygodowe i komedie.

Polityka 30.2021 (3322) z dnia 20.07.2021; Historia; s. 60
Oryginalny tytuł tekstu: "Czołg na 102"
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kultura

„Zielony rycerz. Green Knight”: filmowy powrót do mitycznej Brytanii

W filmie „Zielony rycerz. Green Knight” Davida Lowery’ego oglądamy Króla Artura i jego rycerzy Okrągłego Stołu. Znowu. Co takiego tkwi w legendach arturiańskich, że współczesna kultura regularnie do nich wraca?

Marcin Zwierzchowski
27.07.2021