Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Klasyki Polityki

Szał mebla i ścianki

Styl prowansalski, vintage, american glam, a może boho? Jak meblują się Polacy

Styl boho Styl boho Andreas von Einsiedel / Corbis
Polacy zwracają coraz większą uwagę na to, jak mieszkają. Zatrudniają architektów wnętrz, malują ściany, wymieniają meble. Wnętrzarstwo to dla wielu z nich prawdziwa pasja.
Styl prowansalskiAndreas von Einsiedel/Alamy/BEW Styl prowansalski

Styl prowansalski, vintage, american glam, a może boho? Coraz nowe terminy, które wypada znać (wyjaśniamy na koniec). Słowo design chyba już mocno przyjęło się w polszczyźnie. (Na wszelki wypadek: angielski dość wieloznaczny termin, oznaczający zarówno wygląd artystycznych przedmiotów użytkowych, wystrój wnętrz, jak i samo projektowanie). Ważna zaczyna być marka mebli i sprzętów domowych, podobnie jak niegdyś metka na ubraniu. Ci, których nie stać na te designerskie od znanych projektantów, kupują tańsze, tzw. inspirowane.

Coraz częściej powodem zmiany wystroju wnętrza nie jest konieczność (stare meble się zniszczyły), tylko chęć mieszkania ładniej i wygodniej. Takie przynajmniej wnioski można wyciągnąć z raportu TNS i Centrum Adama Smitha, opublikowanego w końcu 2014 r. Raport zamówiła sieć sklepów meblowych Agata Meble. Ponad 60 proc. ankietowanych deklaruje zamiar zakupu mebli w najbliższym czasie, przy czym prawie co trzeciego ewentualnego klienta motywuje tylko chęć zmiany dotychczasowego wystroju. Eksperci z Centrum Adama Smitha ocenili to jako zapowiedź prawdziwej rewolucji.

I rzeczywiście, w marcu 2015 r. wg GUS zakupy detaliczne w sektorze mebli, RTV i AGD wzrosły aż o 10 proc. – Prognozy z raportu potwierdzają się – mówi Przemysław Gurban, dyrektor operacyjny Agata Meble. – Odnotowujemy stały wzrost sprzedaży, zarówno mierząc liczbę transakcji, jak i ich wartość.

To samo mówią w IKEA. Obroty meblowego giganta przekroczyły już 2 mld zł. – Co roku sprzedajemy więcej, kryzys nas nie dotknął – chwali się Monika Zielińska, wicedyrektor ds. sprzedaży. – A przewidywania są bardzo obiecujące: w ciągu 20 lat rynek wyposażenia wnętrz zwiększy się trzykrotnie.

Polityka 29.2015 (3018) z dnia 14.07.2015; Społeczeństwo; s. 26
Oryginalny tytuł tekstu: "Szał mebla i ścianki"
Reklama