Klasyki Polityki

Sztuka ze skrzydełkami

Aniołów wszędzie w bród

Rzeźba nagrobna przedstawiająca anioła stróża na tle elektrociepłowni Jaworzno. Rzeźba nagrobna przedstawiająca anioła stróża na tle elektrociepłowni Jaworzno. Stanisław Ciok / Polityka
Otaczają nas anioły i aniołki. Kuszą z witryn galerii, osiedlowych sklepików, kwiaciarni, straganów. Zapełniają Internet. Im więcej zła i zagrożenia w świecie, tym więcej ich dookoła.

W polskim Internecie działa siedem obszernych wortali informujących o historii, klasyfikacji i zadaniach aniołów. W Bieszczadach od kilku lat organizowany jest festiwal Bieszczadzkie Anioły, a Myślenice obwołały się miastem aniołów. „Tygodnik Powszechny” w cyklu poważnych esejów pochylił się nad zjawiskiem masowego powrotu owych niematerialnych istot do naszej zbiorowej świadomości.

Jest to jednak powrót szczególny, zasadniczo pozbawiony elementów duchowości, choć przecież istoty owe świetnie się nadają do metafizycznej adoracji. Rzadko kto pamięta o Święcie Aniołów Stróżów, które przypada 2 października (ustanowił je na początku XVII w. papież Paweł V). Cechuje nas raczej podejście pragmatyczne: anioł staje się rodzajem talizmanu, który strzec ma domu i nas samych przed pułapkami życia. I na takie właśnie zapotrzebowanie odpowiada całkiem imponujący w Polsce anielski przemysł.

Putta na lasso

W każdym większym mieście działa po kilka galerii specjalizujących się w skrzydlatych istotach. Jedną z bardziej znanych warszawskich jest Kameleon przy ul. Krasińskiego. Jej właścicielka Adrianna Śleszyńska od 8 lat doskonali i uzupełnia ofertę: – Praktycznie każdy kupujący przyznaje, że ma już w domu kilka aniołków. Niektórzy pojawiają się u mnie regularnie, co kilka tygodni. I zawsze wychodzą z nowym nabytkiem. To są ludzie, którzy czują się niepewnie w dzisiejszej rzeczywistości i potrzebują, choćby symbolicznego gwaranta osobistego bezpieczeństwa.

Na internetowej aukcji Allegro wybierać można spośród ok. 300 aniołów. I podobnie jak telefony komórkowe czy perfumy podlegają one bezwzględnym zasadom nowoczesnego marketingu. „Świąteczna promocja” – zachwalają jedni. „Świąteczna wyprzedaż” – licytują inni.

Polityka 52.2004 (2484) z dnia 25.12.2004; Kultura; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Sztuka ze skrzydełkami"
Reklama